وبلاگ لواش

وبلاگ لواش

وبلاگ لواش

وبلاگ لواش

وبلاگ لواش

۶ مطلب در آذر ۱۳۹۷ ثبت شده است

قرص پرگابالین

پنجشنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۷، ۰۹:۴۳ ب.ظ

قرص پرگابالین

قرص پرگابالین ,قرص پرگابالین 75,قرص پرگابالین برای چیه,قرص پرگابالین برای چیست,قرص پرگابالین 150,قرص پرگابالین ویکی پدیا,قرص پرگابالین 100 برای چیست,قرص پرگابالین برای چه بیماری است,قرص پرگابالین چیه,قرص پرگابالین موارد مصرف

قرص پرگابالین

در این مطلب از سایت جسارت به عوارض و موارد مصرف قرص پرگابالین 75 چیست می پردازیم. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

توضیحاتی در مورد قرص پرگابالین

پرگابالین به انگلیسی Pregabalin از داروهای ضد تشنج است که به تنهایی یا همراه با سایر داروهای ضد صرع به منظور کاهش حملات تشنج استفاده می‌شود. از این دارو به منظور رفع اختلالات اضطرابی هم استفاده می‌شود. سرگیجه، خواب‌آلودگی، تاری دید یا دوبینی، خشکی دهان، تهوع و مشکلات گوارشی برخی از عوارض مصرف این دارو می‌باشند.

قرص پرگابالین و تشنج

اختلال در عصب‌های مغز باعث ایجاد تشنج می‌شود. تشنج کردن مربوط به زمان خاصی نیست و در هر لحظه از شبانه روز می‌تواند رخ دهد. این شرایط که معمولا با غش کردن و بیهوشی موقتی همراه است از چند ثانیه تا ۱۵ دقیقه می‌تواند به طول بیانجامد. عوامل مختلفی در ایجاد این حالت دخیل هستند. در کودکان تب بالا می‌تواند منجر به بروز تشنج شود. به همین دلیل است که توصیه می‌شود در صورت تب کردن کودکان اقدامات لازم برای پایین آوردن تب باید صورت گیرد. یکی از دلایل شایع تشنج مربوط به بیماری صرع است. این بیماری معمولا زمنیه ژنتیکی داشته و با مصرف دارو قابل کنترل است. طبق گفته پزشکان و متخصصان کاهش برخی مواد مغذی و معدنی مثل کلسیم، منیزیم یا افت قند خون بدن، عفونت‌های مغزی، ضربه‌های وارده بر سر، مسمومیت دارویی و… هم می‌توانند از دلایل ایجاد این عارضه باشند. همانطور که گفتیم درمان‌های دارویی مختلفی برای کنترل تشنج در بیماران مبتلا به صرع وجود دارد که پزشک با معاینه بیمار و گرفتن شرح حال از او می‌تواند داروی مناسب را تجویز کند. پرگابالین از داروهای ضد صرع است

قرص پرگابالین و صرع

داروی پرگابالین متعلق به گروه داروهای ضد صرع است با این وجود برای درمان مشکلات دیگری نیز تجویز می شود.این دارو خط اول درمان نوعی صرع به نام صرع پارشیال(ناحیه ای) می باشد.در این بیماری حملات تشنج کوتاه مدت در اثر اختلال جریان الکتریکی سلول های یک سمت مغز رخ می دهد.از این رو علائم نیز در بخشی از بدن بروز می کند.پره گابالین با کاهش جریان الکتریکی غیر طبیعی سلول های مغزی به تنهایی یا همراه با سایر داروهای ضد صرع جهت کاهش حملات تشنج استفاده می شود. پرگابالین همچنین در درمان دردهای مزمن ناشی از آسیب عصبی نیز تجویز می شود .این نوع درد که به درد نوروپاتیک معروف است می تواند علل مختلفی مانند دیابت و یا زونا داشته باشد. مورد دیگر مصرف پرگابالین در درمان علائم اختلالات اضطرابی ،خصوصا در افرادی که به داروهای دیگر درمان کننده ی این اختلال پاسخ نداده اند می باشد.

نکاتی در مورد مصرف قرص پرگابالین

توجه داشته باشید که مصرف این دارو در افراد زیر ۱۸ سال تنها با نظر پزشک متخصص و در صورت لزوم توصیه می شود. _در صورت بارداری یا اقدام به بارداری ،شیردهی،مشکلات کلیوی،قلبی و حساسیت دارویی پزشک خودرا مطلع کنید. _اگر اخیرا از الکل یا داروهایی که ایجاد وابستگی میکنند(مانند ضد درد ها،آرامبخش ها و سایر داروهای اعصاب استفاده کرده اید به پزشک خود اطلاع دهید. -از آنجا که این دارو می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجاد کند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خود در اختیار پزشک یا داروساز خود قرار دهید.

مقدار مصرف قرص پرگابالین

مقدار‌ مصرف روزانه ی پرگابالین ممکن است در هر فرد متفاوت باشد که توسط پزشک تعیین می شود لذا دارو را دقیقا طبق دستور پزشک و به طور منظم مصرف نمایید. -از آنجا که این دارو بر روی سیستم عصبی تاثیر دارد،مصرف آن باید به صورت مداوم و تحت نظر پزشک باشد.اگرچه ممکن است در چند هفته ی ابتدایی درمان احساس بهبودی در شما ایجاد نشود،با این حال درمان خودرا ادامه دهید و طبق برنامه ی منظم به پزشک خود مراجعه کنید و همچنین برای بهبود روند درمان کلیه ی مشکلات و مسائل خودرا از پزشک یا داروساز خود سوال بفرمایید . -قطع این دارو به صورت ناگهانی و بدون نظر پزشک ،می تواند عوارض نامناسبی از جمله بروز حمله ی تشنجی برای بیمار در برداشته باشد لذا قطع این دارو بایدبصورت تدریجی و تحت نظر پزشک انجام شود. -ممکن است پزشک شما درمان را با مقدار داروی کم شروع کند و پس از عادت کردن بدن،مقدار داروی شمارا افزایش دهد تا احتمال بروز عوارض ناشی از دارو کمتر شود. -این دارو با غذا تداخل خاصی ندارد و می توان آن را قبل یا بعد از غذا مصرف کرد.کپسول را بصورت کامل با یک لیوان آب ببلعید و از بازکردن یا جویدن آن بپرهیزید. -در صورت فراموش کردن مصرف یک نوبت دارو بلافاصله پس از یادآوری آن را مصرف کنید مگر آنکه زمان یاد آوری به نوبت مصرف بعدی دارو نزدیک باشد.در این شرایط نوبت فراموش شده را مصرف نکنید و نوبت بعدی را در زمان خودش مصرف کنید اما به هیچ وجه مقدار مصرف دارو را دوبرابر نکنید. _این دارو به صورت کپسول در مقدار های متفاوت (دوز)از ۵۰ تا ۳۰۰ میلی گرم موجود است در نتیجه هنگام دریافت نسخه ی جدید،دوز کپسول را چک بفرمایید و سوالات خودرا از داروسازتان بپرسید. _در صورتی که فرم خوراکی مایع برای شما تجویز گردیده است ،مقدار مصرف در هر نوبت را با سرنگ مخصوص به طور دقیق اندازه گیری نمایید و در مورد نحوه مصرف و اندازه گیری ،با داروساز خود مشورت نمایید.

قرص پرگابالین چیست

پرگابالین (Pregabalin) از داروهای ضد تشنج است که به تنهایی یا همراه با سایر داروهای ضد صرع به منظور کاهش حملات تشنج تجویز می‌شود. علاوه بر این از این دارو به منظور رفع اختلالات اضطرابی و همچنین کاهش درد در بیمارانی که به آسیب های عصبی (نوروپاتیک) دچار هستند استفاده می‌شود. نوروپاتیک ممکن است در اثر بیماری‌های دیگری مثل دیابت یا زونا ایجاد شده باشد. داروی پرگابالین به صورت کپسول‌های ۵۰ الی ۳۰۰ میلی‌گرمی موجود است.

توصیه هایی در مورد مصرف قرص پرگابالین

-در ابتدای درمان با این دارو ممکن است افکار ناراحت کننده ی شما از گذشته بیشتر شوند اما نگران نباشید. باید بدانید که این افکار ناشی از مصرف این دارو و شروع اثر بخشی آن می باشند و به مرور زمان برطرف می شوند. بهتر است در این موارد افکار خودرا با نزدیکان و یا مشاور و پزشک خود درمیان بگذارید و آگاهانه نسبت به برطرف کردن آنها اقدام نمایید . -مصرف الکل در مدت درمان با این دارو می تواند احتمال بروز عوارض ناشی از این دارو را افزایش دهد. -به دلیل عوارض ناشی از این دارو برای جنین ،درصورتی که قصد بارداری یا شک به بارداری دارید حتما پزشک خود را جهت تغییر دارو مطلع سازید و در زمان مصرف این دارو از روش مناسب جهت پیشگیری از بارداری استفاده نمایید -در ابتدای شروع درمان بیماری صرع با پرگابالین ممکن است تعداد یا نوع حملات تشنج کمی تغییر کند اما نگران نباشید زیرا به مرور این مشکل برطرف می شود.لذا احتیاطات لازم را رعایت کنید و با پزشک خود در تماس باشید. -رانندگی برای بیماران مبتلا به صرع مناسب نمی باشد اما در صورتی که در مدت یک سال تشنجی رخ نداده باشد، می توان با نظر پزشک و با احتیاط ، مجددا شروع به رانندگی نمود. با این حال در صورتی که رانندگی می کنید باید حواستان به زمان مصرف داروها و خواب آلودگی ناشی از آنها باشد.

عوارض قرص پرگابالین

_احساس سرگیجه،خواب آلودگی،تاری دید یا دوبینی از عوارض این دارو میباشد لذا تا برطرف نشدن اثر دارو از رانندگی و کارهایی که نیاز به احتیاط و تمرکز دارند خودداری نمایید. _برای سردرد احتمالی ناشی از مصرف این دارو از داروساز خود درمورد داروی ضد درد مناسب سوال بفرمایید. _خشکی دهان نیز از علائم مربوط به مصرف این دارو میباشد که با آدامس یا آبنبات فاقد شکر می توان آن را برطرف نمود . _در صورت احساس تهوع ناشی از مصرف این دارو ،مصرف غذاهای سبک و ساده و پرهیز از غذاهای پرچرب و پر ادویه این مشکل را برطرف می سازد. _تغییرات گوارشی مانند یبوست و اسهال ممکن است در اثر مصرف این دارو رخ دهد. در صورت یبوست یک رژیم مناسب غذایی سرشار از فیبر و مصرف مایعات به مقدار مناسب و در مورد اسهال نیز مصرف مایعات به مقدار کافی موثر می باشد. -افزایش وزن نیز از عوارضی می باشد که ذهن بیماران مصرف کننده را مشغول می کند.اما در صورت رعایت یک رژیم غذایی مناسب و داشتن فعالیت بدنی متناسب با وزنتان جای نگرانی در این مورد وجود ندارد. _در صورت تغییر خلق و خو ،عفونت دستگاه تنفسی ،بی خوابی ،احساس لرزش و هرگونه مشکلات در مدت درمان با این دارو ،با پزشک خود صحبت کنید. _در صورت بروز علائم حساسیت مانند تنگی نفس،ورم صورت،زبان یا لب ها ،گلودرد و … فورا به پزشک خود اطلاع دهید .

تداخلات دارویی و قرص پرگابالین

تداخلات دارویی از آن جهت حائز اهمیت است که می تواند اثربخشی قرص پرگابالین را افزایش یا کاهش دهد. تصور کنید که شما دارویی مصرف می کنید که عملکرد این دارو را کاهش می دهد. بنابراین این موضوع می تواند موجب کاهش اثر آن و همچنین طولانی شدن درمان و یا غیر مؤثر گردیدن آن شود. عکس این موضوع نیز صادق است. بدین صورت که اگر داروی دیگری میزان تأثیر قرص پرگابالین را افزایش دهد می تواند شما را مستعد عوارض آن نماید. بنابراین پزشک شما بایستی دوز این دارو را کاهش دهد تا احتمال عوارض آن را بکاهد. بنابراین به تمامی بیماران توصیه می شود قبل از مصرف داروی خود تمامی داروهای خود را به پزشک خود نشان دهند تا وی بتواند تصمیم صحیح تری را در درمان آنها اتخاذ نماید. در صورتی که شما از داروهایی استفاده می کنید که موجب خواب آلودگی شما می گردد حتما آن ها را به پزشک خود اطلاع دهید. برخی از این داروها عبارتند از: مصرف الکل آنتی هیستامین ها ستریزین دیفن هیدرامین داروهای خواب آور آلپرازولام دیازپام لورازپام زولپیدم شل کننده های عضلانی نارکوتیک ها و مخدرها کدئین مورفین

عوارض نادر قرص پرگابالین

-این دارو می تواند عوارض نادر اما مهمی داشته باشد که علی رغم اینکه احتمال وقوع آنها کم می باشد اما پیگیری و توجه به آنها بسیار مهم می باشد.لذا در صورت داشتن علائم سرفه همراه با گلودرد ،خشکی و التهاب چشم و. بروز لکه های قرمز پوستی فوراًبه پزشک خود یا مرکز درمانی مراجعه کنید.

اثر قرص پرگابالین در بدن

پرگابالین پس از مصرف خوراکی بخوبی از دستگاه گوارش جذب شده و فراهمی زیستی آن بیشتر از 90% می باشد. زمان رسیدن به حداکثر غلظت خونی پرگابالین 1.5 ساعت و غلظت خونی ثابت طی 24 تا 48 ساعت بدست می آید. متابولیسم پرگابالین قابل چشم پوشی می باشد. نیمه عمرحذفی پرگابالین 6.3 ساعت می باشد. عمدتا (90%) بصورت تغییر نیافته از طریق ادرار دفع می شود.

قرص پرگابالین یا لیریکا

پره گابالین یا لیریکا جزو داروهای ضد درد ناشی از اشکالات عصب است. بعضی از دردها در اثر اشکال در عصب بوجود می پایند که بیشتر خود را بصورت خواب رفتگی گزگز مورمور یا احساس سرد شدن یا داغ شدن در اندام نشان می دهند در این نوع دردهای از داروهای ضد درد خاصی استفاده می شود. پره گابالین علاوه بر این برای تشنج نیز مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله این مشکلات نروپاتی دیابتی یا درگیری اعصاب محیطی ناشی از دیابت، درد های عصبی بدنبال زونا است. این دارو در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی شدید باید با احتیاط مصرف شود. این دارو ممکن است نتایج شمارش پلاکتی یا سطح کراتین کیناز را در آزمایش خون پایین تر نشان دهد.

قرص پرگابالین

درصورت داشتن آلرژی نسبت به پرگابالین نباید از این دارو استفاده کنید. برای حصول اطمینان از مضر نبودن مصرف پرگابالین، درصورت داشتن هریک از موارد زیر با پزشک مشورت نمایید: اختلالات خُلقی، افسردگی یا افکار خودکشی مشکلات قلبی (به ویژه نارسایی احتقانی قلب) اختلالات مرتبط با خونریزی تعداد کم پلاکت های خونی بیماری کلیوی (یا اگر تحت درمان دیالیز هستید) دیابت (مگر اینکه پرگابالین را برای درمان نوروپاتی دیابتی استفاده میکنید) اعتیاد به الکل یا مواد مخدر واکنش شدید آلرژیک (آنژیو ادم) برخی افراد در طول مصرف پرگابالین دچار افکار خودکشی میشوند. لازم است که وضعیت پیشرفت درمان بصورت منظم توسط پزشک کنترل شود.همچنین خانواده یا مراقبان بیمار باید روی تغییرات خلق و خو و علایم بیمار دقت و توجه داشته باشند. در صورت بارداری،از دستورالعمل پزشک خود در مورد مصرف داروی ضد تشنج(صرع) پیروی کنید. کنترل تشنج در دوران بارداری بسیار مهم است چون تشنج ممکن است به مادر و فرزند آسیب برساند. بدون مشورت با پزشکتان، مصرف این دارو را شروع یا قطع نکنید و درصورت باردار شدن بلافاصله به پزشکتان اطلاع دهید. این دارو میتواند باعث کاهش تعداد اسپرم ها شده و قدرت باروری در مردان را کاهش دهد. همچنین این دارو در مطالعات حیوانی سبب بروز نقایص مادرزادی در حیوانات شده است. با این همه اثر مشابه آن در انسان ها نامشخص است. در این رابطه با پزشک مشورت کنید. اینکه آیا پرگابالین به شیر مادر انتقال می یابد یا میتواند به نوزاد در حال تغذیه با شیر مادر آسیب برساند، مشخص نشده است. در صورت شیردهی به یک نوزاد هنگام استفاده از این دارو، به پزشکتان اطلاع دهید. مصرف پرگابالین برای افرادی که کمتر از ۱۸ سال دارند مجاز نیست.

بیشتر بخوانید : قرص پروبیوتیک ♥ قرص پوکساید ♥ قرص پنتوپرازول ♥ قرص پانادول قرص پروژسترون

  • واحد رجبی

قرص پروپرانولول

چهارشنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۷، ۰۷:۳۵ ب.ظ

قرص پروپرانولول

قرص پروپرانولول ,قرص پروپرانولول 20,قرص پروپرانولول 40,قرص پروپرانولول ۲۰,قرص پروپرانولول10,قرص پروپرانولول۱۰,قرص پروپرانولول 20 چیست,قرص پروپرانولول ٢٠,قرص پروپرانولول برای استرس,قرص پروپرانولول 10 چیست

قرص پروپرانولول

در این مطلب از سایت جسارت به خودکشی و خاصیت و عوارض و موارد مصرف قرص پروپرانولول 10 و 20 و 40 چیست می پردازیم. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.پروپرانولول (بانام‌های تجاری ایندرال و پرانول) دارویی از دسته داروهای مسدودکننده گیرنده های بتا می باشد. این دارو که در درمان موارد متعدد و متنوعی کاربرد دارد عمدتاً برای درمان فشارخون و نامنظمی تپش قلب مورد استفاده قرار می‌گیرند. پروپرانول برای بیماری‌های گوناگون دیگری چون تسکین درد قلبی، پیشگیری از سردردهای میگرنی، درمان بی‌نظمی تپش و گلوکوم تجویز می‌شود. این دارو همچنین برای جلوگیری از حمله قلبی در افرادی که یک بار دچار حمله قلبی شده‌اند، کاربرد دارد. پروپرانولول با مسدود کردن تکانه‌ها، به قلب کمک می‌کند تا منظم‌تر و مؤثرتر بتپد و در نتیجه بار کاری قلب کاهش می‌یابد. پروپرانولول در تعدادی از اختلالات فیزیکی مانند لرزش و نیز روحی مانند فوبیای اجتماعی، اختلال و استرس منتشر و اختلال هراس و به‌ ویژه اختلال استرس پس از سانحه نیز کاربرد دارد که البته هیچ یک از آن‌ها مورد قبول FAD نیستند.

توضیحاتی در مورد قرص پروپرانولول

قرص پروپرانولول به لاتین Propranolol در مورادی مثل کنترل اضطراب و تپش قلب مصرف می‌شود.از عوارض قرص پروپرانولول می‌توان به افسردگی و تهوع اشاره کرد و باید با نظر پزشک مصرف شود

قرص پروپرانولول چیست

پروپرانولول (Propranolol) دارویی از دسته بتابلاکرهاست (بتا بلاکرها باعث کاهش آدرنالین در بدن و پیشگیری از اضطراب می‌شوند) که با نام‌های تجاری ایندرال و پرانول هم شناخته می‌شود، این دارو عمدتا برای درمان فشارخون و نامنظمی تپش قلب مورد استفاده قرار می‌گیرد. پروپرانول برای بیماری‌های گوناگون دیگری چون تسکین درد قلبی، پیشگیری از سردردهای میگرنی و درمان بی‌نظمی تپش تجویز می‌شود. پروپرانولول در تعدادی از اختلالات فیزیکی مانند لرزش اساسی و نیز روحی مانند فوبیای اجتماعی، اختلال اضطراب و اختلال هراس به‌ویژه اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) نیز کاربرد دارد.

ویژگی های قرص پروپرانولول

فرمول شیمیایی پروپرانول C۱۶H۲۱NO۲ است. پس از ۱ تا ۳ ساعت به حداکثر غلظت پلاسمایی می‌رسد و نیمه عمر آن ۴ تا ۵ ساعت است. اما زمان اثرگذاری آن طولانی‌تر از نیمه عمرش است و ممکن است تا ۱۲ ساعت طول بکشد. بیش از ۹۹٪ آن از راه مدفوع از بدن خارج می‌شود. پروپرانولول بلوک‌کننده غیراختصاصی گیرنده‌های بتا یک و بتا دوی سمپاتیک می‌باشد.

قرص پروپرانولول

‎پروپرانولول دارویی از دسته ی داروهای مسدودکننده ی گیرنده های بتا می باشد. این دارو که در درمان موارد متعدد و متنوعی کاربرد دارد، بر روی عملکرد قلب و عروق خونی اثر دارد. ‎پروپرانولول با اتصال به گیرنده های مخصوصی در سلول های قلبی و عروقی به نام گیرنده های بتا، با مسدود کردن آن فرمان کاهش فعالیت قلبی را به اعصاب قلب منتقل می نماید. ‎پس از دریافت این پیام عصبی، با کاهش ضربان قلب باعث منظم شدن ضربان قلب می شود، این عمل می تواند منجر به کاهش فشار خون در عروق خونی گردد و به پیشگیری از ضربان نامنظم قلبی کمک کند. ‎به علت اینکه قلب با عملکرد این دارو انرژی کمتری مصرف می کند، می تواند به کاهش درد های قفسه ی سینه در آنژین های صدری کمک نماید و همچنین پروپرانولول می تواند در پیشگیری از حملات قلبی به دنبال این درد های قلبی نیز موثر باشد و مرگ و میر پس از سکته های قلبی را کاهش دهد. البته امروزه داروهای جدیدتری نیز از این گروه تولید شده است ولی پروپرانولول همچنان جزء داروهای بسیار پرمصرف محسوب می شود. ‎پروپرانولول در موارد دیگر نیز می تواند گزینه ی مناسبی جهت درمان و پیشگیری بیماری باشد. از این رو این دارو برای کاهش علائم فیزیکی ناشی از استرس مانند تپش قلب و لرزش بدن تجویز گردد. مشابه این علائم در افراد مبتلا به پرکاری غده ی تیروئید نیز دیده می شود و پروپرانولول به سرعت می تواند این علائم را تسکین دهد. ‎پروپرانولول همچنین به عنوان داروی رایجی در پیشگیری از سر درد های عروقی یا میگرنی کنترل شده تجویز می گردد و می تواند گزینه ی مناسبی در افراد مبتلا به میگرن که سایر درمان ها برای آنها مناسب نمی باشد، قرار گیرد. مشاهده شده که پروپرانولول تعداد دفعات حملات میگرنی را کاهش می دهد.

نحوه مصرف قرص پروپرانولول

مقادیر متفاوتی از پروپرانولول برای علل مختلف تجویز می‌شود. شکل طولانی اثر پروپرانولول معمولاً روزی یک بار مصرف می‌شود. مهم است که دارو را هر روز ساعت معینی بخورید. پروپرانولول را می‌توان با یا بدون غذا مصرف کرد و بهتر است پیش از مصرف پروپرانولول، نبض را شمارش نمود و فشارخون را اندازه گرفت. در موارد نبض کمتر از ۶۰ در دقیقه یا فشار سیستولی (عدد بالایی) کمتر از ۸۰میلی‌متر جیوه، پیش از مصرف دارو، باید با پزشک مشورت نمود. هیچگاه بیشتر از مقدار تجویز شده مصرف نکنید. اگر یک نوبت را فراموش کردید، به مجردی که به یاد آوردید مصرفش کنید. البته اگر کمتر از ۸ ساعت تا نوبت بعدی مصرف دارو رسیده‌است، نوبت فراموش شده را رها کرده، به برنامه منظم دارویی‌تان بازگردید. اگر بیش از یک نوبت در روز پروپرانولول مصرف می‌کنید، اگر تقریباً موقع نوبت بعدی مصرف دارو رسیده‌است، نوبت فراموش شده را مصرف نکنید.

نکته هایی در مورد قرص پروپرانولول

‎-در صورتی که باردار یا شیرده هستید یا قصد باردار شدن دارید، پیش از مصرف این دارو به پزشک خود اطلاع دهید. ‎-در صورت ابتلا به هرگونه اختلال در عملکرد کبد یا کلیه به پزشک خود اطلاع دهید. ‎-در صورت سابقه یا ابتلا به فشار خون، اختلالات عروقی، آسم یا هرگونه اختلال تنفسی، قند خون بالا(دیابت)، بیماری پوستی پسوریازیس، بیماری عضلانی و میاستنی گراویس حتما به پزشک خود اطلاع دهید. ‎-در صورتی که سابقه ی افت ضربان قلب یا بلوک قلبی داشته اید و در صورتی که سابقه ی درد های قلبی مکرر داشته اید پزشک خود را مطلع نمایید. ‎-به دلیل این که این دارو می تواند با بسیاری از داروها (خصوصا داروهایی که بر روی گیرنده های بتا اثر می گذارند) تداخل ایجاد کند، پیش از مصرف این دارو حتما لیست کلیه ی داروها و مکمل های مصرفی خود را در اختیار پزشک یا داروساز خود قرار دهید تا در صورت وجود تداخل، اقدامات لازم جهت تنظیم مقدار مصرف یا نوع دارو، صورت گیرد. ‎-در صورت سابقه ی حساسیت به این دارو یا هر داروی دیگر به پزشک خود اطلاع دهید. -بیماران مبتلا به آسم یا تنگی نفس در مصرف این دارو بسیار دقت کنند چون می تواند بسیار خطرناک باشد.در صورت بروز هر یک از علایم زیر، مصرف پروپرانولول قطع شده و با پزشک مشورت می‌شود: اشکال در تنفس تنگی نفس، یا خس‌خس سینه، سرد شدن کف دست و پا، ضربان قلب زیر۶۰ در دقیقه، سرگیجه یا سیاهی رفتن چشم در هنگام بلند شدن از حالت خوابیده با نشسته با تورم دست‌ها و پاها یا افزایش وزن ناگهانی (۱/۵ کیلو در ۴۸–۲۸ ساعت)، افسردگی، گیجی، یا توهم (شنیدن، دیدن، یا احساس چیزهایی که وجود ندارند)، درد قفسه سینه، مفاصل یا کمر، تب، گلودرد، بثورات جلدی، یا هرگونه کبودی که یا خون‌ریزی غیرعادی. 

موارد احتیاط در مصرف قرص پروپرانولول

در صورت وجود هریک از موارد زیر پیش از مصرف پروپرانولول، پزشکتان را مطلع سازید: حساسیت به آتنولول یا دیگر داروهای مسدودکننده بتا بارداری یا شیردهی مصرف داروهای دیگر، به ویژه تزریقات حساسیت‌زدایی، کافئین، داروهای آسم (آمینوفیلین، دیفیلین، اکستریفیلین، تئوفیلین)، داروهای دیابت (انسولین، داروهای خوراکی پایین‌آورنده قند)، دیگر داروهای کاهنده فشار خون (مسدودکننده‌های کانال‌های کلسیمی، کلونیدین، گوانابنز)، کوکائین، یا مهارکننده‌های مونوآمین‌اکسیداز (فورازولیدون، ایزوکاربوکسازید، فنلزین، سلژیلین، ترانیل سیپرومین، پروکاربازین). سابقه یا ابتلا به حساسیت، آسم، یا آمفی‌زم، مشکلات احتقانی قلب، بیماری قند، پرکاری تیرویید، افسردگی، یا بیماری‌های کلیوی یا کبدی. اگر بیماری قند دارید، پروپرانولول ممکن است قند خون شما را افزایش دهد و نیز ممکن است علایم افت قند خون را مخفی کند. اگر دچار حساسیت باشید با مصرف پروپرانولول واکنش‌های حساسیتی‌تان ممکن است تشدید شود. در طول دورهٔ درمان در صورتی که از داروها ی گروه بنزو مانند(آلپرازولام – دیازپام – اگزازپام – تریازولام – کلرودیازپوکساید) استفاده می‌کنید پزشک خود را مطلع سازید.

قرص پروپرانولول و درمان اضطراب

یکی از علایم اصلی اضطراب بالا رفتن ضربان قلب است که به عنوان بخشی از پاسخ جنگ و گریز بشمار می‌رود. در مواقع خطر، بدن آدرنالین را به منظور افزایش کار قلبی و پمپاژ سریع‌تر خون و اکسیژن تولید می‌کند. در این موارد مصرف پروپرانول برای اضطراب، باعث می‌شود کمتر احساس ضعف و سستی کنیم. تقویت عضلات با افزایش خون‌رسانی که ما را وحشت‌زده و عصبانی می‌کند در صورت سریع کار نکردن قلب اتفاق نمی‌افتد. به دلیل این دو فایده مهم پروپرانول است که از آن برای درمان اضطراب استفاده می‌شود.

قرص پروپرانولول و عوارض آن

اسهال، تهوع، سردی دست و پاها، اختلالات خواب، تغییر در میل جنسی و ریزش مو می‌تواند در صورت مصرف قرص پروپرانولول پدیدار گردد. عوارض مصرف این دارو را می‌توان موارد زیر دانست: افزایش وزن بتابلوکرها باعث وزن‌گیری افراد می‌شوند. بلاک کردن آدرنالین در بدن باعث شلی بدن شده و ممکن است سطح سوخت و ساز را پایین آورده و منجر به افزایش در بدن شود. افسردگی و خستگی ما به مقداری آدرنالین برای تحرک و بشاش بودن نیاز داریم. در صورتیکه این دارو آدرنالین را در بدن بلاک می‌کند که این موضوع علاوه بر بروز افسردگی باعث از دست دادن کالری و خستگی هم می‌شود. تاری دید و احساس سرگیجه زمانی که ضربان قلب کاهش یابد احتمال سرگیجه یا غش در فرد افزایش می‌یابد. تاری دید هم از دیگر عوارض مصرف این دارو است.

مقدار مصرف قرص پروپرانولول

‎-مقدار مصرف مناسب دارو را پزشک باتوجه به سن و شرایط شما تعیین می نماید. لذا از مصرف خود سرانه ی دارو یا مصرف بیش از حد تجویز شده، خودداری نمایید. ‎قرص پروپرانولول ممکن است ۲،۳ و یا ۴ نوبت در روز برای شما تجویز شود. اما نوع کپسول دارو طولانی اثر تر می باشد و معمولا یک مرتبه در روز تجویز می شود. ‎کپسول را بطور کامل همراه با یک لیوان آب ببلعید و از جویدن یا بازکردن آن خودداری نمایید. ‎-قرص و کپسول های پروپرانولول با دوز های متفاوتی تولید می شود معمولا قرص های ۱۰،۲۰،۴۰ میلی گرمی رایج می باشند لذا در صورتی که از این دارو به مدت طولانی استفاده می نمایید هر بار که دارو را جدید خریداری می کنید مقدار دارویی را بر روی بسته ی دارو چک نمایید. ‎-سعی کنید دارو را در زمان مشخصی از شبانه روز و به صورت منظم مصرف نمایید تا از فراموش کردن نوبت دارو جلوگیری شود و اثرات مطلوب دارو بهتر حاصل شود. ‎-در صورت فراموش کردن یک نوبت دارو، بلافاصله پس از یادآوری مصرف نمایید مگر اینکه به دوز بعدی نزدیک باشد در این صورت دوز بعدی را در زمان خودش مصرف نمایید و نوبت فراموش شده را رها کنید و از دو برابر کردن مقدار مصرف در یک نوبت بپرهیزید.

کاربرد قرص پروپرانولول

پروپرانولول به طور معمول به تنهایی یا با داروهای دیگر برای درمان فشار خون بالا استفاده می‌شود. فشار خون بالا باعث می‌شود قلب خیلی سخت کار کند. اگر فشار خون کنترل نشود، ممکن است قلب و عروق در طول زمان از بین بروند. قلب تامین خون را کنترل می‌کند و اگر به درستی کار نکند، می‌تواند به بسیاری از بخشهای بدن آسیب برساند. پروپرانولول همچنین برای درمان یا پیشگیری از سردردها و میگرن، درد مزمن قفسه سینه و کمک به درمان یا جلوگیری از حمله قلبی استفاده می‌شود. این دارو برای بسیاری از شرایط خاص دیگر نیز استفاده می‌شود. پزشکان ممکن است پروپرانولول را برای: پرفشاری خون گذرا فئوکروموسیتوم، یک نوع تومور غده فوق کلیوی لرزش آریتمی سوپراونتریکولار، ریتم غیر طبیعی در بطنهای قلب اختلالات هراس بی قراری ناشی از داروهای روان پریشی همانژیوم نوزاد

قرص پروپرانولول و اختلالات روانی

احساس منفی نقش مهمی در اختلالات روانی مانند اختلالات استرس پس از سانحه (PTSD) ایفا می‌کند. راه‌هایی وجود دارد که روانپزشکان می توانند به افرادی که دچار این احساسات هستند، کمک کنند. مطالعات اخیر منتشر شده در بیوفیزیولوژی یادگیری و حافظه، برخی از شواهد امیدوار کننده را یافته‌اند که نشان می‌دهد پروپرانولول می‌تواند به این امر نیز کمک کند. محققان دریافتند که این دارو میتواند تقویت خاطرات احساسی را قبل از اینکه حافظه آنها را به یاد بیاورد، مسدود کند. این اساسا حافظه را به نحوی از بین می‌برد. این بدان معنی است که پیوستگی عاطفی فرد به خاطره منفی به هنگام مصرف این دارو ممکن است چندان قوی نباشد. این امر می‌تواند به بیماران کمک کند تا حافظه احساسی قدرتمند یا رویداد تراژیک را از بین ببرند. مطالعات دیگری که در مجله اختلالات عاطفی منتشر شده است، نشان داده که افرادی که مبتلا به PTSD هستند، به هنگام مصرف پروپرانولول توانایی بهتری برای فکر کردن دارند. این مطالعات ترکیبی نشان می‌دهد که پروپرانولول می‌تواند نقش موثری در کمک به افراد مبتلا به PTSD داشته باشد.

قرص پروپرانولول و تداخلات دارویی

مصرف داروهای دیگر می‌تواند با عملکرد پروپرانولول در بدن اختلال داشته باشد. هر کسی که در حال مصرف این دارو برای درمان مشکلات نبض است باید قبل از مصرف پروپرانولول با پزشک خود مشورت کند. افرادی که از سایر داروهای فشار خون مانند کلونیدین استفاده می‌کنند باید با دوز پایین و دیر آزاد شونده از این دارو استفاده کنند. در طول چند روز پزشک ممکن است توصیه کند تا دوز داروهای دیگر را به آرامی کاهش داد در عین حال دوز پروپرانولول را برای جلوگیری از عوارض جانبی افزایش می‌دهد. از آنجایی که پروپرانولول یک بتا بلوکر است، نباید با بتا بلوکرهای دیگر مصرف شود. اثر ترکیبی این داروها، ضربان قلب را به نحو خطرناکی پایین می‌آورد. این در مورد مهارکننده‌های ACF، مسدود کننده‌های کانال کلسیم و آلفا بلوکرها که همگی عملکردی مشابه دارند نیز صادق است. مصرف داروهای مختلف برای همان منظور می‌تواند باعث کاهش ضربان به نحوی خطرناک یا حتی نارسایی قلبی شود. افرادی که پروپرانولول مصرف می‌کنند باید از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن اجتناب کنند. این داروها ممکن است اثرات پروپرانولول را کاهش دهد. اگر فردی نیازمند داروهای NSAID است باید با پزشک هماهنگ کند. پزشک وی می‌تواند به تصمیم گیری در مورد اینکه کدام دارو بهتر است و ضربان قلب را به منظور میزان داروی مورد نیاز کنترل می‌کند. پروپرانولول همچنین می‌تواند با سایر مواد مانند الکل واکنش داشته باشد. مصرف الکل هنگام مصرف پروپرانولول به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود زیرا الکل می‌تواند سطح پروپرانولول را در بدن افزایش دهد. این موجب عوارض جانبی بیشتر در بسیاری از افراد می‌شود.

بیشتر بخوانید : قرص پرگابالین ♥ قرص پاراستامول ♥ قرص پردنیزولون ♥ قرص پانادول قرص پروژسترون

  • واحد رجبی

قرص لوراتادین

چهارشنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۷، ۰۱:۴۸ ب.ظ

قرص لوراتادین

قرص لوراتادین ,قرص لوراتادین برای چی خوبه,قرص لوراتادین 10,قرص لوراتادین برای چیه,قرص لوراتادین در بارداری,قرص لوراتادین ۱۰ برای چی خوبه,قرص لوراتادین واسه چی خوبه,قرص لوراتادین برای چه خوبه,قرص لوراتادین برای چه چیزی خوبه,قرص لوراتادین 10 چیست

قرص لوراتادین

توضیحاتی در مورد قرص لوراتادین

از نکات مهم پزشکی این است که معمولا با تغییر فصل‌ها آلرژی و حساسیت‌ها هم خودشان را نشان می‌دهند. اگرچه بیشترین حساسیت‌ها در فصول بهار و پاییز دیده می‌شوند اما در هر زمانی فرد می‌تواند دچار آلرژی شود. برای کاهش علایم حساسیت می‌توان از داروهای آنتی هیستامین مثل قرص لوراتادین استفاده کرد.آنتی‌هیستامین‌ها اثرات هیستامین را در بدن (گیرنده۱ H) مهار می‌کنند. هیستامین ماده‌ای است که باعث بروز آبریزش بینی، عطسه، قرمزی چشم‌ها و اشک ریزش می‌شود. این علایم در بیماری رینیت (التهاب مخاط بینی) آلرژیک فصلی یا دایمی، آسم آلرژیک و تب یونجه دیده می‌شوند. لوراتادین در درمان بیماران دچار کهیر مزمن ناشناخته نیز استفاده می‌شود. بلوک رقابتی گیرنده‌های نوع یک هیستامین در بافتها. این بلوک تقریباً اختصاصی است. اطلاعات دیگر: طبقه‌بندی فارماکولوژیک: آنتی هیستامین سه حلقه‌ای. طبقه‌بندی درمانی: آنتی هیستامین. طبقه‌بندی مصرف در بارداری: رده B ملاحظات اختصاصی 1- شواهدی در دسترس نیست که نشان دهنده امکان سوء مصرف دارو یا ایجاد وابستگی به آن باشد. 2- دارو باید در یک مکان خشک و خنک و دور از حرارت و نور مستقیم آفتاب نگهداری شود. نکات قابل توصیه به بیمار 1- دارو را با معده خالی حداقل دو ساعت بعد از غذا مصرف کرده و تا حداقل یک ساعت بعد از مصرف دارو از خوردن غذا پرهیز کنید. 2- دارو را فقط یک بار در روز مصرف کنید. در صورت تداوم یا بدتر شدن نشانه‌ها به پزشک اطلاع دهید. 3- برای حصول دقت در آزمونهای پوستی آلرژی، چهار روز قبل از انجام آنها مصرف دارو را قطع کنید. مصرف در سالمندان: سالمندان به اثرات CNS دارو حساس ترند؛ دارو باید با دوزهای کمتر شروع شود. مصرف در کودکان: بی‌ضرری و اثربخشی مصرف دارو در کودکان کوچکتر از 2 سال ثابت نشده است. مصرف در شیردهی: لوراتادین به راحتی در شیر ترشح می‌شود. مصرف آنتی هیستامین در زنان شیرده ممنوع است.

قرص لوراتادین چیست

قرص لوراتادین یک داروی ضد حساسیت خوب است و به شما تاکید می کنیم فقط در مواردی که پزشک برای شما تجویز کرده از آن استفاده کنید و استفاده خود سرانه به هیچ وجه توصیه نمیشود . قرص لوراتادین دارویی آنتی هیستامین فاقد اثرات خواب آور می باشد که در درمان یا کاهش نشانه های حالات آلرژیک استفاده می گردد.* لوراتادین بیماری شما را درمان نمی کند و فقط علایم شما را بهبود می بخشد. * سعی کنید حین درمان با لوراتادین از قرار گرفتن غیرضروری در برابر نور آفتاب پرهیز کرده، لباس مناسب بپوشید و از عینک آفتابی و کرم های ضد آفتاب استفاده نمایید. لوراتادین ممکن است باعث حساسیت پوست شما به آفتاب گردد. * لوراتادین ممکن است روی نتایج آزمایش قند خون تاثیر بگذارد. اگر مبتلا به دیابت هستید یا قصد انجام این آزمایش را دارید، با پزشک خود مشورت نمایید. * از مصرف الکل و سایر مشروبات الکلی همزمان با این دارو بپرهیزید که این عمل سبب می شود متابولیسم دارو به هم بریزد و عوارض نامطلوبی

مضرات قرص لوراتادین

نکته جالب در مورد این دارو این است که این دارو از نسل جدید آنتی هیستامینها بوده به دلیل اختصاصی بودن و عدم عبور از سدخونی مغزی برخلاف اغلب آنتی هیستامینها دارای اثرات سداتیو شی) نیست. ولی سردرد، سرگیجه، اختلال بینایی، ضعف عضلانی یا خستگی غیرمعمول، طپش یا تندی ضربان قلب، احساس گرفتگی در سینه و اشکال در دفع ادرار در برخی بیماران دیده می‌شود و گاه خواب آور است.

تاثیر قرص لوراتادین در بدن

دسترسى به قرص لوراتادین به عنوان یک قرص ضد آلرژی و ضد حساسیت آسان است ، چرا که بدون نیاز به نسخه پزشک به راحتى به دست بیماران مى رسد. این قرص معمولاً در بسته هاى ۲۰تایى عرضه مى شود. لوراتادین به راحتى از طریق لوله هاى گوارش جذب خون مى شود و بین یک تا سه ساعت پس از مصرف اثر درمانى اش شروع مى شود و معمولاً اوج خاصیت درمانى لوراتادین حدود ۸ تا ۱۲ ساعت پس از مصرف آن است که بیمار به طور واضح اثرات بهبودى را در خود احساس مى کند.لوراتادین از مشتقات پی پریدین و یک آنتی هیستامین نسل دوم است. این دارو مهارکننده اختصاصی گیرنده H1 است. واکنشهای آنتی ژن – آنتی بادی باعث آزادسازی هیستامین می گردد و این دارو علائم ناشی از آزاد شدن هیستامین را مهار می کند. همچنین این دسته از داروها در مدلهای حیوانی و در محیط آزمایشگاهی اثرات ضد التهابی متنوعی داشته اند. البته اهمیت بالینی این مساله هنوز مشخص نشده است. این دارو در وضعیت های آلرژیک که با علائمی همچون آب ریزش بینی، کهیر و کونژونکتیویت همراه است، بسیار موثر می باشد. لوراتادین به میزان ناچیزی از سد خونی – مغزی عبور می کند بنابراین برخلاف آنتی هیستامین های نسل اول ایجاد خواب آلودگی نمی کند. همچنین این دارو برخلاف بسیاری از داروهای نسل اول فاقد خصوصیات آنتی کولینرژیک می باشد. لوراتادین در مقایسه با داروهای قدیمی تر (نسل اول) طول اثر بیشتری دارد به طوری که استفاده از آن به صورت یک تا دو بار در روز ممکن است.

مصرف قرص لوراتادین در دوران بارداری و شیردهی

افرادى هستند که بر حسب شرایط ویژه شان مجاز نیستند قرص لوراتادین استفاده کنند. زنان باردار: خانم هاى باردار باید حواسشان باشد که تنها لوراتادین نیست که برایشان ممنوعیت دارد بلکه هر ترکیبى که لفظ دارو را مى توان روى آنها نهاد برایشان خطر دارد و باید با احتیاط مصرف شود. در هر صورت خانم هاى باردار باید حتماً این دارو را با تجویز و مشورت پزشک مصرف کنند. مادران شیرده: لوراتادین به دلیل ساختمان شیمیایى اش به داخل پستان ترشح و وارد ترکیب شیر مى شود. از این رو به مادران شیرده توصیه مى شود لوراتادین را حتى المقدور مصرف نکنند و در صورت داشتن یک بیمارى خاص در صورتى مجاز هستند لوراتادین مصرف کنند که حتماً زیر نظر پزشک متخصص باشند.

عوارض قرص لوراتادین

قرص لوراتادین هم مانند سایر داروهای شیمیایی عوارض جانبی مخصوص به خود را دارد . اگر چه تمام این عوارض در یک فرد دیده نمی شود ولیکن در صورت بروز عوارضی مانند تب، گلودرد، خون ریزی با خون مردگی غیرعادی و ضعف یا خستگی غیرعادی بلافاصله با پزشک تماس بگیرد سایر عوارض جانبی به مرور زمان و تطبیق بدن با دارو از بین می رود به هرحال در صورت ادامه عوارضی نظیر تاری دید با هر گونه تغییر در بینایی، گیجی، کندی شدن ضربان قلب، افزایش حساسیت به نور آفتاب، کهیر، عصبانیت و هیجان غیر عادی پزشک خود را مطلع نمائید. مصرف در بارداری و شیردهی: مصرف این دارو در دوران بارداری و شیردهی مجاز نمی باشد مگر در موارد اضطراری و تشخیص پزشک متخصص.این دسته از عوارض معمولا کمتر در مورد لوراتادین صادق است چرا که یکی از مهم ترین مزیت های لوراتادین به عنوان نسل جدید داروهای ضدآلرژیک، این است که این دارو عوارض عصبی کمتری نسبت به سایر داروهای این رده دارد. در هر صورت واکنش هایی همچون سردرد، سرگیجه، خواب آلودگی بسیار خفیف، احساس خستگی و کسالت در پاره ای از افراد که حساسیت بیش از اندازه به این دارو دارند دیده شده است.تظاهرات بالینی:خواب آلودگی ، تاکیکاردی، سردرد (با مقادیر 180-40 میلی گرم). درمان:درمان علامتی و حمایتی باید بلافاصله انجام شود. درمان عبارت است از واداشتن بیمار به استفراغ با تجویز شربت ایپکا (بجز در بیماران بیهوش)، و به دنبال آن تجویز ذغال فعال برای جذب باقیمانده دارو. در صورت عدم موفقیت در بروز استفراغ یا ممنوع بودن آن ، معده با کلرور سدیم 9/0 درصد شسته شود.

مقدار مصرف قرص لوراتادین

بهتر است مقدار دقیق این دارو توسط پزشک تعیین گردد. به طور معمول مقدار مصرف قرص لوراتادین در بزرگسالان و کودکان بزرگتر از 6 سال 10 میلی‌گرم به صورت روزانه می‌باشد. در صورت عدم وجود نارسایی کبدی و کلیوی در بزرگسالان و کودکان بزرگتر از 6 سال 10 میلی‌گرم جهت شروع درمان و در صورت نیاز به صورت متناوب تکرار می‌گردد. در کودکان 2 تا 5 سال با نارسایی کبدی یا کلیوی، مقدار 5 میلی‌گرم به صورت یک روز در میان داده می‌شود.

قرص لوراتادین و بیمارى کبدى

توجه: کسانى که از بیمارى کبدى رنج مى‌برند احتمال دارد در مصرف این دارو دچار مشکل شوند چرا که متابولیسم این دارو کبدى است و بیماران کبدى دچار عوارض نامطلوب از جمله خواب‌آلودگى‌هاى شدیدى مى‌شوند که در این خصوص باید با پزشک‌شان مشورت کنند.

قرص لوراتادین و شرایط نگهداری آن

قرص لوراتادین باید در دمای زیر 30 درجه سانتیگراد، دور از نور و رطوبت و دور از دسترس اطفال نگهداری شود. قرص لوراتادین را در دستشویی، نزدیک ظرفشویی و دیگر مکانهای مرطوب نگذارید، زیرا حرارت و رطوبت می تواند باعث تجزیه دارو شود. داروهای تاریخ مصرف گذشته یا داروهایی را که دیگر نیاز ندارید، نگهداری نکنید.

نام های دیگر قرص لوراتادین

نام های دیگر لوراتادین که در بازار موجود است شامل: • کلاریتین • آلاورت • قرص حساسیت باکتیمیسینا • قرص مسکن حساسیت بیست و چهار ساعته کلاریتین • قرص مسکن کهیر کلاریتین • قرص تاویست ان دی • لوراتادین ردیتب • قرص مسکن بیست و چهار ساعته روز و شب ویکس • قرص مسکن حساسیت اهم • والیتین • قرص کودکان آتادین • قرص حساسیت مخصوص کودکان دایم تپ

قرص لوراتادین و خاصیت ضد حساسیت

قرص لوراتادین Loratadin یکی از انواع دارو است که خاصیت ضد حساسیت دارد ، درست شبیه انتی هیستامین اما خواب اور نیست.اگر یک بار مصرف این دارو را فراموش کردید، به محض اینکه به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اما چنانچه زمانِ به یادآوری شما، بسیار نزدیک به زمانِ مصرفِ بعدی بود، دوز فراموش شده را مصرف نکنید. فقط در نوبت بعدی، لوراتادین را مصرف کنید. برای جبران دوز مصرفیِ از دست رفته، داروی اضافه مصرف نکنید. چنانچه بیشتر از میزان مورد نیاز، این دارو را مصرف کردید، به موارد اورژانسی در مورد مصرف زیاد این دارو مراجعه کنید و یا از پزشک کمک بگیرید. علائم مصرف بیش از اندازه‌ی داروی لوراتادین ممکن است سردرد، خواب آلودگی، ضربان قلب تند یا بدون نظم باشد.

نکاتی در مورد مصرف قرص لوراتادین

مصرف این دارو در دوران بارداری مجاز نمی‌باشد مگر در موارد اضطراری و تشخیص پزشک متخصص. هر چند این دارو بر خلاف سایر داروهای آنتی هیستامین ایجاد خواب‌آلودگی نمی‌نماید با این وجود از عکس‌العمل بدن خود نسبت به این دارو پیش از کار با ماشین‌آلاتی که نیاز به هوشیاری دارند اطمینان حاصل نمایید. قبل از انجام هر گونه آزمون پوستی پزشک را از مصرف این دارو مطلع نمایید. قرص لوراتادین را در دستشویی، نزدیک ظرفشویی و دیگر مکان‌های مرطوب نگذارید، زیرا حرارت و رطوبت می‌تواند باعث تجزیه دارو شود. دارو را با معده خالی حداقل دو ساعت بعد از غذا مصرف کرده و تا حداقل یک ساعت بعد از مصرف دارو از خوردن غذا پرهیز کنید. بی‌ضرری و اثربخشی مصرف دارو در کودکان کوچکتر از 2 سال ثابت نشده است. لوراتادین به راحتی در شیر ترشح می‌شود. مصرف آنتی هیستامین در زنان شیرده ممنوع است. در صورت فراموش کردن یک دوز دارو، به محض به خاطر آوردن دوز فراموش شده آن را میل کنید. اما اگر تقریبا زمان نوبت بعدی رسیده است، نوبت فراموش شده را رها کرده طبق برنامه منظم خود عمل کنید و مقدار دارو را دو برابر نکنید. لوراتادین بیماری شما را درمان نمی‌کند و فقط علایم شما را بهبود می‌بخشد. لوراتادین را با آب پرتقال، آب گریپ فروت یا آب سیب مصرف نکنید، چرا که ممکن است سطح خونی دارو را کاهش دهند. لوراتادین ممکن است روی نتایج آزمایش قند خون تاثیر بگذارد. اگر مبتلا به دیابت هستید یا قصد انجام این آزمایش را دارید، با پزشک خود مشورت نمایید. لوراتادین (Loratadine) به گروه داروهای آنتی هیستامین تعلق دارد. این داروها اثرات هیستامین را در بدن مهار می کنند. هیستامین ماده ای است که باعث بروز آبریزش بینی، عطسه، قرمزی چشم ها و اشک ریزش می شود. این علایم در بیماری رینیت (التهاب مخاط بینی) آلرژیک فصلی یا دایمی، آسم آلرژیک و تب یونجه دیده می شوند.برای جذب بهتر دارو آن را 1 ساعت قبل یا 2 ساعت پس از غذا میل نمایید. لوراتادین را با آب پرتقال، آب گریپ فروت یا آب سیب مصرف نکنید، چرا که ممکن است سطح خونی دارو را کاهش دهند. ممکن است پزشک شما مصرف برخی غذاها یا میوه ها را که سبب تشدید علایم آلرژی می شوند، ممنوع کند.

تداخل دارویی با قرص لوراتادین

بسیاری از دارو ها ممکن است با لوراتادین تداخل داشته باشند. مثلاً بسیاری از داروهای با نسخه یا بدون نسخه، ویتامین ها و داروهای گیاهی. هر دارویی که مصرف می‌کنید یا قصد شروع یا قطع مصرف آن را دارید، با دکتر در میان گذارید؛

عوارض گوارشی قرص لوراتادین چیست

اگر بخواهیم در مورد عوارض گوارشى صحبت کنیم مى توانیم به مواردى همچون تهوع، استفراغ، نفخ شکمى، یبوست، اسهال و مواردى از این قبیل اشاره کرد که البته این عوارض همچون عوارض عصبى زیاد نگران کننده نیستند و پس از مدتى برطرف مى شوند.

بیشتر بخوانید : قرص ال دی ♥ قرص آهن ♥ قرص امگا 3 ♥ قرص ادیوس قرص اسپیرونولاکتون

  • واحد رجبی

علت اسهال خونی در کودکان

سه شنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۴۱ ب.ظ

علت اسهال خونی در کودکان

 علت اسهال خونی در کودکان ، علت اسهال خونی در کودکان چیست ، درمان اسهال خونی در کودکان ، دلیل اسهال خونی در کودکان ،علت اسهال خونی در نوزادان،علت اسهال خونی در نوزادان،درمان اسهال خونی کودکان در طب سنتی،علت اسهال خونی کودکان

علت اسهال خونی در کودکان ، علت اسهال خونی در کودکان چیست ، درمان اسهال خونی در کودکان ، دلیل اسهال خونی در کودکان 

بیماری اسهال خونی در کودکان

توجه داشته باشید که اسهال خونی شایع ترین نشانه بیماری های التهابی روده است که در صورت درمان نشدن و یا اقدام به خوددرمانی در درازمدت باعث ابتلا به سرطان روده بزرگ می شود.بیماری های التهابی روده باعث تحریک روده بزرگ می شود و شامل دو نوع بیماری کرون و کولیت اولسروز است که هر کدام نوع خاصی از روده را درگیر می ‌کند.شایع ترین نشانه بیماری التهابی روده ،علائم گوارشی مانند اسهال خونی، درد شکم، بی اشتهایی و کم خونی است اما در 10 درصد موارد ممکن است بیمار قبل از بروز علائم گوارشی دچار درد و تورم مفاصل مختلف بدن خصوصاً در ناحیه گردن و کمر شود.علت اصلی بیماری های التهابی روده هنوز مشخص نشده، اما نظریه هایی در خصوص ارتباط استفاده از مواد افزودنی در غذاها وراثت و خودایمنی بودن این بیماری وجود دارد که هنوز به اثبات نرسیده است.بیمارانی که به مدت بیش از 10 تا 15 روز دچار اسهال خونی هستند، به هیچ وجه نباید اقدام به خود درمانی و استفاده از داروهای ضد اسهال کنند.کم خونی، سوء تغذیه، احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ از عوارض عدم درمان بیماری التهابی روده است و بیماران باید با مراجعه به متخصص، برای انجام کولونوسکوپی و تشخیص و درمان بیماری های التهابی روده اقدام کنند.در این مطلب از سایت جسارت به علت اسهال خونی در کودکان می پردازیم. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.درمان اسهال خونی نوزاد می تواند به آسانی صورت پذیرد.

علائم و علت اسهال خونی در کودکان

به طور علمی اسهال خونی به طور عمده توسط دو میکروارگانیسم به نام انتامبا هیستولیتیکا (نوعی انگل) و شیگلا (نوعی باکتری) ایجاد می‌شود. هر کدام از این ارگانیسم‌ها می‌توانند روده‌ی بزرگ را آلوده کنند و باعث اسهال حاد، تب و درد شکم شوند.نشانه‌های اسهال خونی چیست؟اسهال خونی معمولا با ترکیبی از علائم زیر مشخص می‌شود:– حالت تهوع– حرکات شل روده یا نیاز شدید به دستشویی رفتن– درد شکم– تندرنس شکمی– تب– کاهش وزن .احتمال وجود خون در مدفوع نیز به دلیل عفونت وجود دارد.

دلایل اسهال خونی در کودکان

همانطور که می دانیدگاهی اوقات اسهال حاوی خون یا مخاط است. شناسایی اسهال خفیف ممکن است کمی مشکل باشد، زیرا در کودکان سالم هم تعداد دفعات اجابت مزاج و قوام مدفوع با توجه به سن و رژیم غذایی متفاوت است. برای مثال، نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌کنند و هنوز دریافت مواد غذایی جامد را آغاز نکرده‌اند، دارای مدفوع شل‌تری هستند که طبیعی در نظر گرفته می‌شود. افزایش ناگهانی تعداد دفعات دفع مدفوع و تغییر قوام آن ممکن است نشانه اسهال در نوزادان باشد. با این حال، داشتن مدفوع آبکی در مدت بیش از ۲۴ ساعت هرگز طبیعی نیست.یک علت شایع اسهال کودکان گاستروانتریت ویروسی یا همان آنفولانزای معده است که با تهوع و استفراغ بروز می‌کند. بسیاری از ویروس‌های مختلف عامل آن می‌توانند به راحتی در محیط خانه، مدرسه و مهدکودک همه‌گیر شوند. اگرچه علایم بیماری فقط چند روز طول می‌کشد، اما بچه‌های مبتلا (به خصوص نوزادان) که قادر به مصرف مایعات کافی نیستند، می‌توانند در معرض کم آبی بدن قرار گیرند.عفونت روتاویروس یکی از علل مکرر گاستروانتریت ویروسی در بچه ها است. روتا معمولاً باعث اسهال انفجاری آبکی می‌شود و در طول زمستان و اوایل بهار به خصوص در مراکز مراقبت از کودکان و بیمارستان‌های اطفال شایع است. با این حال، توصیه‌ی به تزریق واکسن آن در نوزادان از حدود ۷۵ درصد موارد عفونت روتاویروس جلوگیری می‌کند.کودکان مبتلا به اسهال ممکن است اشتهای خود را از دست بدهند یا دچار کاهش وزن ناگهانی، تب و استفراغ هم‌زمان شوند. اگر اسهال شدید باشد و برای مدت زمان طولانی طول بکشد، احتمال کم آبی بدن افزایش می‌یابد. نوزادان و کودکان خردسال می‌توانند با سرعت بیشتری و گاهی اوقات حتی در مدت زمان کمتر از یک روز دچار کم آبی شوند. کم آبی شدید می‌تواند منجر به تشنج، آسیب مغزی و مرگ شود.

علت اسهال خونی در کودکان

علل احتمالی اسهال کودکان به نوع و مدت زمانی که طول می‌کشد، بستگی دارد. اسهال‌ حاد کمتر از ۲ هفته و اسهال مزمن بیش از ۲ هفته ادامه می‌یابد. اغلب موارد اسهال کودکان حاد است. علت اسهال حاد در کودکان بیشتر شامل :

– مسمومیت غذایی: مسمومیت غذایی معمولاً به صورت اسهال و استفراغ عفونی بروز می‌کند. هر دو مشکل ناشی از خوردن غذای آلوده شده توسط سموم تولید شده‌ی باکتری‌های خاصی مانند استافیلوکوک یا کلستریدیا است

– استفاده از آنتی بیوتیک‌ها: آنتی بیوتیک‌های خاص می‌توانند انواع و تعداد باکتری‌های طبیعی روده را تغییر دهند و در نتیجه منجر به اسهال شوند. گاهی اوقات استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها یک باکتری خطرناک مانند کلستریدیوم دیفیسیل را قادر می سازد تا با انتشار سم، پوشش داخلی روده بزرگ را ملتهب و دچار آسیب کند

ورم معده و روده: این اختلال معمولاً توسط یک ویروس ایجاد می‌شود، اما در کودکان می‌تواند توسط باکتری یا انگل نیز به وجود آید

حساسیت غذایی: حساسیت و عدم سازگاری سیستم گوارش با یک نوع غذا می‌تواند منجر به اسهال در کودکان شود

درمان اسهال خونی در کودکان

در مواردی که کودک به اسهال‌ خفیف و ملایم مبتلا است و هنوز هیچ نشانه‌ی هشدار دهنده‌ای بروز نکرده است، معمولاً درمان خانگی می‌تواند مؤثر باشد. ولی نکته مهم این است که باید از مصرف داروهایی درمانی بزرگسالان در کودکان خودداری شود، زیرا دوز دارو در کودکان با توجه به سن و وزن آن‌ها تعیین می‌شود. از مصرف دارو در درمان خانگی بدون نظر پزشک باید اجتناب کرد. اقدامات درمانی صحیح خانگی در اسهال کودکان شامل

دادن آب و مایعات فراوان به کودک

خودداری از دادن مواد غذایی مسهل به کودک

دادن غذاهای شیرین و مطلوب مانند سیب زمینی، نان تست و موز تا زمان فروکش اسهال

ادامه‌ی تغذیه با شیر مادر و افزایش دفعات شیردهی برای کاهش علایم کودک و افزایش سرعت بهبود

تعویض پوشک کودک بلافاصله پس از هر بار اجابت مزاج به منظور جلوگیری از سوختگی و ایجاد کهیر بر روی پوست کودک

شست‌وشوی کودک با آب به جای تمیز کردن او با دستمال مرطوب با هدف جلوگیری از تحریک پوست زیر پوشک

شست‌وشوی دستان و پستانک کودک به صورت منظم

استفاده از پماد حاوی اکسید روی برای تسکین و محافظت از پوست کودک

شست‌وشوی دستان خود پس از هر بار تعویض پوشاک برای جلوگیری از پخش آلودگی در محیط خانه

توجه به علایم کم آبی در کودک (تا در صورت بروز سریع به پزشک مراجعه شود)

درمان خانگی اسهال خونی در کودکان

درمان اسهال خونی به‌علت خونی‌شدن اسهال‌تان بستگی دارد. معمولا افرادی که سیستم ایمنی بدن‌شان سالم است، برای درمان روتاویروس یا ای کولای به داروی خاصی نیاز ندارند. علائم روتاویروس چند روز طول می‌کشد و علائم باکتری ای کولای نیز ظرف یک هفته ازبین می‌رود. در صورت ابتلا به اسهال، حتما باید بدن خود را هیدراته نگه دارید و مقادیر زیادی آب و مایعات بنوشید. گاهی می‌توان اسهال را در خانه و با استفاده از داروهایی که بدون نیاز به نسخه‌ی پزشک قابل خریداری هستند، مانند لوپِرامید (Imodium A-D) درمان کرد. ولی پیش از مصرف این داروها با پزشک مشورت کنید. در بعضی موارد، پزشک توصیه می‌کند که از داروهای ضداسهال استاندارد استفاده نکنید، زیرا این داروها تأثیری بر باکتری ای کولای ندارند.گاهی اسهال ناشی از روتاویروس یا باکتری ای کولای به‌اندازه‌ای موجب کم‌آبی بدن می‌شود که بیمار باید بستری شود. شاید لازم باشد که پزشک برای درمان شما مایعات داخل وریدی را تجویز کند تا مایعات ازدست رفته‌ی بدن‌تان جبران شود.اگر اسهال خونی ناشی از شقاق مقعد باشد، ممکن است که بتوانید با خوردن غذاهای سرشار از فیبر مانند غلات کامل و سبزیجات آن را درمان کنید. هیدراته نگه داشتن بدن با نوشیدن آب و ورزش کردن به پیشگیری از ایجاد شکاف و پارگی در مقعد کمک می‌کند. اگر علائم بیماری باز هم ادامه پیدا کند، ممکن است که پزشک استعمال خارجی نیتروگیلیسیرین (نیترواستات، رکتیو) یا کرم‌های بی‌حس‌کننده‌ی موضعی مانند لیدوکائین هیدروکلراید (Xylocaine) را توصیه کند.اگر پزشک به خون‌ریزی دستگاه گوارشی مشکوک باشد، در مورد نشانه‌های بیماری سؤالاتی را می‌پرسد و احتمالا آزمایش‌هایی را انجام می‌دهد.

درمان اسهال خونی کودکان

به منظور درمان خانگی اسهال خونی قبل از هر چیز لازم است، برای فرد بیمار مایعات، الکترولیت، عناصر کمیاب و همچنین بار میکروبی طبیعی روده را جایگزین کنند و در این زمان است که ما میتوانیم از درمان بیماری مطمئن شویم. برخی از راهکارهای درمان خانگی اسهال و اسهال خونی عبارتند از:آبلیموی تازهآب دو عدد لیمو را به یک لیوان آب اضافه کرده و همراه با نمک معدنی و شکر برای طعم دادن، 3 تا 4 بار در روز بخورید. این روش ساده‌ترین و بهترین شیوه درمان اسهال خونی در طب سنتی است.تخم شنبلیلهیک قاشق غذاخوری تخم شنبلیله را آسیاب کنید و به کناری بگزارید. یک چهارم قاشق غذاخوری از این پودر را با یک فنجان ماست تازه که دو تا سه مرتبه در روز خورده شود. بلغم را از مدفوع پاک میکند. یک قاشق غذاخوری شیره برگ شنبلیله که با 1 تا 2 عدد کشمش سیاه خورده شود نیز اسهال خونی را تسکین میدهد.

بیشتر بخوانید : قرص ضد اسهال ♥ اسهال و استفراغ در نوزادان ♥ اسهال مزمن و کاهش وزندرمان فوری اسهال خونیاسهال مزمن

  • واحد رجبی

نشستن چهار زانو

دوشنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۷، ۰۲:۳۴ ب.ظ

عوارض و شکل نشستن چهار زانو یا دو زانو در بارداری

عوارض و شکل نشستن چهار زانو یا دو زانو در بارداری در سایت جسارت

نشستن چهار زانو ,نشستن چهار زانو چگونه است,چهار زانو نشستن به انگلیسی,عکس نشستن چهار زانو,طرز نشستن چهار زانو,روش نشستن چهار زانو,شکل نشستن چهار زانو

نشستن چهار زانو , نشستن چهار زانو چگونه است , عکس نشستن چهار زانو , طرز نشستن چهار زانو

توضیحاتی در مورد نشستن چهار زانو

امروزه بیشتر افراد پشت میز غذای خود را میل می کنند، این در حالی است که بهترین حالت برای دستگاه گوارش انسان هنگام غذا خوردن این است که شما بر روی زمین و در وضعیت چهار زانو بنشینید و غذای خود را میل نمایید. حرکت رو به جلو و عقب در نتیجه خم شدن برای خوردن غذا و بازگشت به وضعیت طبیعی نشستن به عضلات شکم در ترشح شیره های گوارشی کمک می کند، که برای گوارش سریع و مناسب مورد نیاز هستند. استفاده از صندلی به بخشی از زندگی روزمره مردم در نقاط مختلف جهان مبدل شده است. نه فقط در حال کار، بلکه مردم امروزه برای کارهای دیگری مانند غذا خوردن نیز به نشستن دور یک میز یا حتی روی نیمکت عادت کرده اند.در این مطلب از سایت جسارت در مورد نشستن چهار زانو صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

اثرات نشستن چهار زانو

هنگامی که روی زمین نشسته و غذا می خورید این شرایط اثری آرامش بخش روی ذهن و بدن شما دارد. بدن آرام بهتر می تواند روی غذای مصرفی تمرکز کند که به نوبه خود از پرخوری جلوگیری می کند. این به دلیل آن رخ می دهد که عصب واگ عملکرد بهتری ارائه می کند و سیگنال ها را در وضعیت نشسته بهینه‌تر انتقال می دهد. عصب واگ انتقال سیگنال ها از معده به مغز را هنگام غذا خوردن بر عهده دارد و به مغز می گوید که آیا سیر شده اید یا خیر. افزون بر این، این حالت نشسته موجب می شود تا آهسته‌تر غذا بخورید. بر همین اساس، معده و مغز از زمان کافی برای تشخیص این که چه زمانی سیر شده اید، برخوردار هستند. همچنین، عمل نشستن و ایستادن از روی زمین تمرین ورزشی خوبی محسوب می شود. تمامی این موارد در کننار یکدیگر به مدیریت وزن کمک می کنند.

غذا خوردن و نشستن چهار زانو

هنگامی که روی زمین می نشینید و غذای خود را می خورید، در حقیقت، نوعی از حالت یوگا را انجام می دهید. این حالت ممکن است سوخاسانا، سواستیکاسانا یا سیدهاسانا باشد. اگرچه این حالت های نشسته به نظر ساده و راحت می رسند، اما تمرین کردن آنها با هدفی مشخص فواید سلامت بسیاری را ارائه می کند. در سوخاسانا (حالت چهار زانو) در شرایطی که پاها ریلکس هستند روی زمین می نشینید، در شرایطی که ستون فقرات صاف قرار گرفته و قفسه سینه باز می شود. ساق پاها تقریبا به حالت موازی قرار گرفته و پایین پاها زیر زانوی مخالف قرار می گیرند. این حالتی پایدار برای انجام کارهای بالا تنه مانند چرخش شانه و کشش گردن است. در حقیقت، حالت سوخاسانا به خوبی تراز شده شرایط خوبی را برای یک وضعیت آرامش بخش و در عین حال هوشیار برای بدن و ذهن فراهم می کند. همچنین، این حالت نشستن به کاهش تنش عضلانی و باز کردن چاکرا (مرکز انرژی) کمک می کند. به طور خلاصه، هنگامی که در حالت سوخاسانا نشسته و غذا می خورید هم وعده غذایی خود را میل می کنید و هم به طور همزمان یوگا نیز انجام می دهید.

مضرات نشستن چهار زانو

نشستن چهار زانو و دو زانو خطر ابتلا به ساییدگی مفصل زانو را به همراه دارد. به نقل از روابط عمومی طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران، دکتر علیرضا اشرف در آستانه برگزاری بیست و یکمین کنگره بین المللی طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران ساییدگی زانو را جزو یکی از شایع ترین بیماری های اسکلتی- عضلانی ایرانیان دانست و افزود: متاسفانه ایرانیان به دلیل سبک غلط نشستن از جمله چهار زانو و دو زانو همواره در معرض ابتلا به ساییدگی زانو هستند. وی افزود: علاوه بر این عدم استاندارد بودن سرویس های بهداشتی ایرانی که افراد را مجبور به چهار زانو نشستن می کند عاملی برای تشدید بروز این بیماری است. این استاد و مدیر گروه طب فیزیکی و توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه نشستن چهار زانو ۹ برابر وزن کل بدن به زانوها فشار وارد می کند، یادآور شد: همه مردم باید سبک صحیح نشستن را بیاموزند و به شدت از نشستن به مدل چهار یا دو زانو خودداری کنند. وی افزود: افراد علاوه بر رعایت سبک نشستن با نرمش صحیح زانوها می توانند از بروز ساییدگی زانو پیشگیری کنند. اشرف با تاکید براینکه اصول نرمش زانو باید توسط متخصصان طب فیریکی به مردم آموزش داده شود، تصریح کرد: افراد در مراحل اولیه می توانند با نگه داشتن زانو به مدت ۱۰ ثانیه به فاصله ۲۰ سانتی از سطح بدن به سمت بالا زانوهای خود را نرمش دهند.

نشستن چهار زانو هنگام غذا خوردن

نشستن روی زمین در وضعیت چهار زانو و غذا خوردن برای دستگاه گوارش انسان خوب است. حرکت رو به جلو و عقب در نتیجه خم شدن برای خوردن غذا و بازگشت به وضعیت طبیعی نشستن به عضلات شکم در ترشح شیره های گوارشی کمک می کند، که برای گوارش سریع و مناسب مورد نیاز هستند. افزون بر این، این حالت نشسته امکان آرامش ذهن و اعمال فشار روی قسمت پایینی ستون فقرات را فراهم می کند که تن آرامی را تسهیل می کند. همچنین، تنش عضلانی بهبود می یابد و فشار خون بالا افت می کند. بنابر آیورودا، پزشکی سنتی هندی، تمامی این موارد با یکدیگر همکاری می کنند تا از گوارش درست و مناسب غذای مصرفی اطمینان حاصل شود. گوارش بهینه غذا عامل کلیدی برای بدن سالم محسوب می شود.

اثرات منفی نشستن چهار زانو

بر اساس تحقیقات معلوم شده که این شکل نشستن نه تنها باعث ایجاد مشکلات ارتوپدی می‌شود بل‌که می‌تواند باعث افزایش فشار خون، دردهای عصبی و فشار شدید بر وریدهای واریسی و عنکبوتی بدن شود. این تحقیقات حاکی از آن است که نشستن در وضعیتی که پاها در حالت چهارزانو، دوزانو، دبلیوشکل، ضربدری یا روی‌هم قرار گرفته، موقعیتی پیچیده برای پا و باسن پدید می‌آورد و از سوی دیگر فشار بیشتری نیز بر ستون فقرات یا مهره‌ها وارد می‌کند که معمولا به افزایش مشکلات دردناک اسکلتی منجر می‌شود. دکتر رائو اضافه می‌کند که عادت به نشستن به صورت چهارزانو می‌تواند صدمات دائمی را برای فرد به همراه آورد و مهم هم نیست که پای چپ از روی پای راست عبور کرده یا بالعکس. او خاطرنشان می‌کند که تکرار زیاد چنین روشی در نشستن، باعث پدید آمدن حداقل سه مشکل خطرناک برای سلامتی بدن می‌شود: ۱-ایجاد دردهای عصبی: عبور دادن پاها از روی زانو بر عصب پرونئال فشار زیادی وارد می‌کند. این عصب در پشت زانو واقع شده و فشار بر آن، یکی از علل احساس سوزن‌سوزن شدن یا درد پا در افرادی است که به مدت طولانی در این وضعیت می‌نشینند. متخصصان اعصاب هشدار داده‌اند که تکرار چنین وضعیتی در طولانی مدت باعث وارد آمدن آسیب‌های عصبی دائم به این ناحیه خواهد شد. ۲-افزایش فشار خون: یافته‌های منتج از مطالعات متعدد نشان داده است که قرار دادن پاها به شکل چهارزانو باعث افزایش موقت فشار خون بالا می‌شود. این مشکل لزوماً موجب بیماری‌های قلبی نمی‌شود اما به گفته پزشکان می‌تواند در افراد مستعد به لختگی خون امری خطرناک باشد. ۳-فشار بر رگهای واریسی و عنکبوتی: جامعه پزشکی درباره ارتباط چهارزانو نشستن با بروز بیماری واریس نظرات همسانی ندارند اما دکتر هومن مدیون، متخصص قلب و عروق در مرکز پزشکی سینا، در لس‌آنجلس، می‌گوید که به نظر می‌رسد چنین روشی در نشستن، حداقل باعث بدتر شدن مشکل مبتلایان به واریس می‌شود زیرا فشار یک پا بر پای دیگر مانع جریان مناسب خون در پا می‌شود که می‌تواند رگ‌های خونی را در معرض پارگی قرار دهد.

نشستن چهار زانو و طول عمر

ایستادن منظم از یک حالت نشسته روی زمین بدون نیاز به کمک می تواند به شکل گیری یک زندگی طولانی‌تر کمک کند. مطالعه ای که در سال 2012 در نشریه European Journal of Preventive Cardiology منتشر شد، نشان داد که توانایی بلند شدن از یک موقعیت نشسته روی زمین بدون هیچ گونه حمایتی با افزایش طول عمر مرتبط است. بنابر این مطالعه، بلند شدن از یک وضعیت نشسته نیازمند انعطاف پذیری و قدرت بدنی قابل توجه است که برای پرهیز از حوادث شایع، صدمات و زمین خوردن ها نیاز هستند.

نشستن چهار زانو و آسیب به مفصل زانو

هنگام نشستن به حالت چهار زانو ، مفصل زانو تا آخرین دامنه حرکتی‌اش (۱۴۰ درجه) خم شده و موجب وارد آمدن فشار به مفصل زانو و درد در این ناحیه می‌شود . توصیه می‌شود تا حد امکان از نشستن به صورت چهار زانو پرهیز شده و در مواقع ضرورت سعی شود مفصل زانو بیش از ۱۰۰ درجه خم نشود . جوانان برای پیشگیری از ابتلا به درد و آرتروز زانو در سنین بالاتر، باید از چهار زانو نشستن پرهیز کنند . بهترین شرایط برای نشستن ، استفاده از مبل و صندلی است و افراد مسن نباید به هیچ وجه چهار زانو بنشینند . ارتفاع مبل و صندلی نیز باید در حدی باشد که کف پا به طور کامل بر روی زمین قرار گیرد و صندلی‌های با ارتفاع کم و یا زیاد نیز مضر هستند.

حالت نشستن چهار زانو

نشستن روی زمین در حالت چهار زانو بدن را قدرتمندتر و انعطاف پذیرتر می سازد. این حالت نشسته کشش کفل ها، زانوها و قوزک ها را موجب می شود. همچنین، انعطاف پذیری در ستون فقرات، شانه ها و سینه را افزایش می دهد و از این رو، انعطاف پذیری کلی را بهبود بخشیده و توانایی دفع برخی بیماری ها را افزایش می دهد. قدرت و انعطاف پذیری بیشتر امکان صاف ایستادن بدون مشکل و بلند کردن اجسام سنگین بدون این که آسیبی به کمر وارد شود را فراهم می کند. از سوی دیگر، نشستن طولانی مدت روی صندلی به شکل گیری ضعف و درد در ناحیه کمر، عضلات شکمی ضعیف و کفل های سفت و انعطاف ناپذیر منجر می شود.

نشستن چهار زانو و ساییدگی زانو

دکتر علیرضا اشرف در آستانه برگزاری بیست و یکمین کنگره بین المللی طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران ساییدگی زانو را جزو یکی از شایع‌ترین بیماری‌های اسکلتی- عضلانی ایرانی‌ها دانست و افزود: متاسفانه ایرانی‌ها به دلیل سبک غلط نشستن از جمله چهار زانو و دو زانو همواره در معرض ابتلا به ساییدگی زانو هستند. وی ادامه داد: علاوه بر این عدم استاندارد بودن سرویس‌های بهداشتی ایرانی که افراد را مجبور به چهار زانو نشستن می‌کند، عاملی برای تشدید بروز این بیماری است. این استاد و مدیر گروه طب فیزیکی و توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه نشستن چهار زانو ۹ برابر وزن کل بدن به زانوها فشار وارد می‌کند، یادآور شد: همه مردم باید سبک صحیح نشستن را بیاموزند و به شدت از نشستن به مدل چهار یا دو زانو خودداری کنند. وی افزود: افراد علاوه بر رعایت سبک نشستن با نرمش صحیح زانوها می‌توانند از بروز ساییدگی زانو پیشگیری کنند. اشرف با تاکید براینکه اصول نرمش زانو باید توسط متخصصان طب فیزیکی به مردم آموزش داده شود، تصریح کرد: افراد در مراحل اولیه می‌توانند با نگه داشتن زانو به مدت ۱۰ ثانیه به فاصله ۲۰ سانتی از سطح بدن به سمت بالا زانوهای خود را نرمش دهند. دبیر علمی بیست و یکمین کنگره بین المللی طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران تصریح کرد: متاسفانه ساییدگی زانو قابل درمان نیست و افراد صرفا با رعایت موارد فوق می‌توانند از بروز آن پیشگیری کنند. این استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز یادآور شد: داروهایی که به بیماران مبتلا به ساییدگی زانو تجویز می‌شود صرفا جنبه کنترل کننده درد را دارد و در درمان قطعی آن نقشی ندارد. اشرف خاطر نشان کرد: به هیچ روشی نمی‌توان‌ مفصلی که دچار ساییدگی شده را به حالت اولیه بازگرداند.

حالت سوخاسانا

وضع اندامی خوب برای کاهش فشار روی برخی عضلات و مفاصل، به ویژه در ناحیه کمر و گردن، اهمیت دارد. نشستن در حالت چهار زانو روی زمین برای غذا خوردن این امکان را فراهم می کند تا به طور خودکار وضعیت خود را اصلاح کنید. هنگامی که در حالت سوخاسانا روی زمین نشسته اید باید پشت خود را صاف نگه دارید، ستون فقرات خود را گسترش دهید و شانه ها را عقب بکشید. این حالت به پیشگیری از انواع مختلف درد که به واسطه وضع اندامی بد شکل می گیرند، کمک می کند. در مقابل، نشستن طولانی مدت روی صندلی یا نیمکت و قوز کردن روی میز یا رایانه می تواند به وضع اندامی ضعیف و ضعف در ناحیه کمر منجر شود.

نشستن چهار زانو و دو زانو

پزشکان معتقدند دو زانو و چهارزانو نشستن سبک غلط نشستن است و ایرانی‌ها را در معرض ابتلا به ساییدگی زانو قرار می‌دهد. در واقع نشستن چهار زانو ۹ برابر وزن کل بدن به زانوها فشار وارد می‌کند. متاسفانه ساییدگی زانو قابل درمان نیست و داروهایی که برای بیماران مبتلا به ساییدگی زانو تجویز می‌شود، تنها جنبه کنترل کننده درد را دارد و در درمان قطعی آن نقشی ندارد. به هیچ روشی نمی‌توان‌مفصلی که دچار ساییدگی شده را به حالت اولیه بازگرداند‎.‎ برای پیشگیری از این مساله باید سبک نشستن را تغییر دهید. ضمن اینکه با نرمش صحیح زانوها می‌توانید از بروز ساییدگی زانو پیشگیری کنید در مراحل اولیه می‌توانید با نگه داشتن زانو به مدت ۱۰ ثانیه به فاصله ۲۰ سانتی از سطح بدن به سمت بالا زانوهای خود را نرمش دهید‎.‎

نشستن چهار زانو و گردش خون

نشستن روی زمین در حالت چهار زانو به منظور غذا خوردن برای سیستم گردش خون انسان نیز مفید است. هنگامی که روی زمین نشسته اید، خون راحت‌تر از طریق قلب به دیگر نقاط بدن پمپ می شود. همچنین، نشستن روی زمین به سلامت قلب نیز کمک می کند زیرا فشار اضافی روی این اندام هنگام غذا خوردن را کاهش می دهد. با گردش خون خوب این اطمینان حاصل می شود که تمام اندام های بدن به میزان کافی اکسیژن و مواد مغذی برای ارائه عملکرد درست خود را دریافت می کنند. برای افرادی که دارای مشکلات گردش خون هستند نشستن روی زمین در حالت درست هنگام غذا خوردن توصیه شده است.

نشستن چهار زانو

مطالب مرتبط :

خواص و مضرات نشستن در آب نمک و سرکه در بارداری چیست

عوارض و مضرات نشستن طولانی در بارداری چیست

خواص و مدت زمان نشستن در سرکه سیب در دوران بارداری

فواید و عوارض و مدت زمان نشستن در سرکه برای دختر دار شدن

  • واحد رجبی

درمان آلرژی بینی

يكشنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۳۵ ق.ظ

بهترین و موثرترین روش درمان آلرژی بینی در منزل با گیاهان و طب سنتی

بهترین و موثرترین روش درمان آلرژی بینی در منزل با گیاهان و طب سنتی در سایت جسارت

 درمان آلرژی بینی با طب سنتی ، درمان آلرژی بینی ، درمان آلرژی بینی در کودکان ، درمان آلرژی بینی با طب سوزنی ،درمان آلرژی بینی کودکان،درمان آبریزش بینی،درمان آبریزش بینی کودکان،درمان آبریزش بینی نوزادان،درمان آبریزش بینی در کودکان

 درمان آلرژی بینی با طب سنتی ، درمان آلرژی بینی ، درمان آلرژی بینی در کودکان ، درمان آلرژی بینی با طب سوزنی 

بیماری آلرژی بینی

آبریزش بینی مشکل متداول و آزاردهنده‌ای است. این امر به دنبال افزایش مخاط در سینوس و حفره‌ی بینی اتفاق می‌افتد. افزایش تولید مخاط پاسخ بدن به ویروس‌های سرماخوردگی و آنفولانزا، محرک‌ها و عوامل حساسیت‌زای بیرونی است. سرماخوردگی، واکنش‌های آلرژیک، عفونت سینوسی و تغییرات ناگهانی دمای محیط شایع‌ترین علل آبریزش بینی هستند. اگر درمان آبریزش بینی به موقع انجام نشود، می‌تواند باعث ایجاد سرفه، گوش‌درد، و سردرد شود و مشکلاتی را برای فرد به‌وجود آورد.حساسیت یا آلرژی بینی مشکل نسبتا شایعی است که بسیاری از مردم به آن مبتلا هستند. ژنتیک و محیط هر دو در بروز این مشکل موثرند.اگر یکی از والدین به حساسیت بینی مبتلا باشد، شانس ابتلای کودک 30 ‌درصد است و چنانچه پدر و مادر هر دو به حساسیت بینی مبتلا باشند، احتمال گرفتاری کودک به 50 ‌درصد می‌رسد.بروز آلرژی در هر سنی و در هر دو جنس ممکن است دیده شود. معمولا وقتی فردی به آلرژی مبتلا می‌شود تا مدت‌های زیادی از آن رنج می‌برد.سیستم ایمنی بدن بعضی افراد به‌خصوص کودکان ممکن است با گذشت زمان به تدریج حساسیت خود نسبت به ماده محرک را از دست بدهد و علایم آلرژی به تدریج برطرف شود.آلرژی بینی معمولا فصلی است و در بهار و اوایل پاییز، علایم بیماری عود می‌کند، امـا در مواردی دیده می‌شود که بیمار در تمام طول سال از آلرژی رنج می‌برد.آلرژی فصلی معمولا ناشی از حساسیت نسبت به مواد محرک بیرون از منزل مثل گرده درختان است، امـا آلرژی‌هایی که در تمام طول سال وجود دارد، معمولا ناشی از مواد محرک و حساسیت‌زای درون منزل مثل ذرات ناشی از پر پرندگان یا حیواناتی مثل گربه و… است.در این مطلب از سایت جسارت به درمان آلرژی بینی می پردازیم. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

علائم و تشخیص آلرژی بینی

– خارش بینی، دهان، چشم‌ها، گلو و پوست

– آبریزش بینی

عطسه

– ریزش اشک

– وجود خط عرضی روی پوست بینی

علایمی که دیرتر ظاهر می‌شوند، شامل احتقان و گرفتگی بینی، سرفه، احساس کیپ شدن گوش و کاهش حس بویایی است.گلودرد، سیاهی دور چشم‌ها، پف زیر چشم‌ها، خستگی، سردرد و خواب‌آلودگی نیز از علایم تاخیری هستند.معمولا شرح حال بیمار و علایم وی برای تشخیص کافی است. به‌طور مشخص بیمار مبتلا به آلرژی از عطسه‌های مکرر صبحگاهی، آبریزش بینی، خارش و انسداد بینی رنج می‌برد. این علایم معمولا در فصل بهار و شروع پاییز تشدید می‌شوند.تست آلرژی ممکن است نوع ماده‌‌ای را که بیمار به آن حساسیت دارد مشخص کند. تست پوستی رایج‌ترین روش تست آلرژی است. چنانچه پزشک تشخیص دهد که بیمار قادر نیست تست آلرژی را انجام دهد، از آزمایش خون هم می‌توان کمک گرفت.میزان ائوزینوفیل خون مبتلایان به آلرژی بالاتر از حد معمول است.با اندازه‌گیری مواد شیمیایی که بدن طی روند حساسیت ترشح می‌کند و به درون خون وارد می‌شود (مثل ایمونوگلوبین E) نیز می‌توان وجود حساسیت را اثبات کرد.در معاینه بالینی، مخاط داخل بینی که به طور معمول صورتی پررنگ یا قرمز است، کاملا رنگ‌پریده می‌شود. شاخک‌های بینی بزرگ و متورم هستند و ممکن است پولیپ بینی هم وجود داشته باشد.

درمان آلرژی بینی

بهترین درمان برای حساسیت بینی، اجتناب و دوری کردن از عامل حساسیت‌زاست. معمولا هر فرد بیماری بعد از مدتی به‌تدریج متوجه می‌شود که نسبت به چه موادی حساسیت دارد.خربزه، انگور و طالبی مواد خوراکی شایعی‌اند که حساسیت‌زا هستند. روشن است که به‌راحتی می‌توان از مصرف آنها خودداری کرد، امـا اجتناب از گرده درختان که در فصل بهار در تمام شهر پخش است، امکان‌پذیر نیست. ولی با بستن پنجره‌ها و استفاده از تهویه‌هایی که هوای بیرون را وارد نمی‌کنند می‌توان از ورود ذرات حساسیت‌زا به درون منزل جلوگیری کرد.جایگزین کردن لحاف و تشک و بالش هایی که از پشم یا پر حیوانات درست شده است، با انواعی که از مواد مصنوعی درست شده است و استفاده نکردن از فرش یا موکتی که پرز تولید می‌کند، روش‌های مثمرثمری است.شست‌وشوی بینی با سرم فیزیولوژیک برای مبتلایان به فرم خفیف حساسیت بینی سودمند است. با این کار ذرات حساسیت‌زا از درون بینی شسته می‌شوند. هر فردی می‌تواند خودش در منزل سرم شست‌وشو را درست کند. برای این کار کافی است نصف قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب ولرم حل کرده و با آن بینی را شست‌وشو دهد.متاسفانه دارویی که بتواند به طور کامل حساسیت را ریشه‌کن کند وجود ندارد، امـا درمان ضدآلرژی به خوبی می‌تواند علایم بیمار را به طور موقت برطرف کند. 

درمان خانگی آلرژی بینی

کوئرستین یک فلاونول طبیعی است که باعث تثبیت سلول‌های مغز در مقابل انتشار هیستامین می‌شود. در یک واکنش آلرژیک، سلول‌های تحریک شده آنتی بادی منتشر می‌کنند که آن‌ها را به سلول‌های مغز متصل می‌کند. زمانی که هیستامین آزاد می‌شود ممکن است باعث خارش و سوزش چشم‌ها یا جاری شدن اشک ، باعث خارش بینی، عطسه و افزایش مخاط شود. همچنین ممکن است سبب خارش پوست و بروز کهیر و جوش شود. امکان دارد باعث گرفتگی سینوس‌ها و سردرد شود. تنگی نفس، اسپاسم و زخم معده از دیگر علائم انتشار هیستامین است.کوئرستین حاوی آنتی اکسیدان است که می‌تواند به کاهش علائم ناشی از آلرژی و درمان سریع آن کمک کند. میوه‌ها و سبزیجات منابع سرشار از کوئرستین هستند. مخصوصا مرکبات، سیب، پیاز و روغن زیتون.

 

درمان آلرژی و حساسیت بینی

شواهد نشان می‌دهد که عسل از تاثیرگذارترین مواد طبیعی بر روی درمان آلرژی و حساسیت است. خوردن عسل باعث می‌شود تا بدن با مواد آلرژی‌ زای موجود در محیط سازگار شود. عسل مانند یک آلرژی طبیعی عمل می‌کند منتها بدون اثرات جانبی. خوردن یک قاشق چای‌خوری یا بیشتر از عسل طبیعی باعث پیشگیری از ابتلا به حساسیت می‌شود. همچنین خوردن روزانه عسل در سه نوبت، باعث از بین بردن علائم و درمان آلرژی می‌شود. پیشنهاد می‌شود بلافاصله بعد از شروع علائم آلرژی، اقدام به خوردن عسل شود تا بهبودی سریع‌تر حاصل شود.

آنتی هیستامین ها برای درمان آلرژی بینی

آنتی‌هیستامین‌ها برای درمان حساسیت بینی بسیار موثرند. آنتی‌هیستامین دکونژستان، دیفن‌هیدرامین، کلرفنیرآمین مالئات، پرومتازین و لوراتادین از این دسته دارویی هستند. عیب اصلی این دسته دارویی، خواب‌آلودگی پس از مصرف آنهاست. خوشبختانه انواع جدید آن مثل سیتریزین چنین مشکلی ندارند. باید توجه داشته باشید که چنانچه به مدت طولانی از یک نوع آنتی‌هیستامین استفاده کنید، ممکن است بدن شما نسبت به آن عادت کند و دیگر اثر دارویی لازمه را نداشته باشد. در این صورت لازم است که آن آنتی‌هیستامین را قطع کرده و به جای آن از نوع دیگری استفاده کنید.نکته دیگر در مورد آنتی‌هیستامین‌ها استفاده آنها برای کودکان است. توجه داشته باشید که خواب‌آلودگی ناشی از آنتی‌هیستامین‌ها ممکن است روی یادگیری کودکان تاثیرگذار باشد.

درمان آلرژی بینی با اسپری

اسپری‌های کورتیکواستروییدی موثرترین دارو برای درمان حساسیت بینی هستند. این اسپری‌ها آنقدر موثر هستند که ممکن است به تنهایی کافی باشند و بیمار نیاز به مصرف آنتی‌هیستامین یا دکونژستان نداشته باشد. ممکن است یکی، دو هفته طول بکشد تا بهبودی حاصل شود. در مواردی که علایم بیماری خیلی شدید باشد مصرف کورتیکواسترویید خوراکی به مدت چند روز نیز بسیار سودمند است.استفاده مداوم از این اسپری‌ها باعث خشکی بینی می‌شود. خوشبختانه انواع جدید آن مثل اسپری nasoflo حاوی ذرات ریز چربی نیز هستند، بنابراین مشکل خشک کردن بینی را ندارند.

درمان آلرژی بینی با پاکیزه نگه داشتن منزل

یکی دیگر از روش‌های پیشگیری از ابتلا به آلرژی مخصوصا حساسیت‌ها و آلرژی‌های تنفسی آن است که محیط خانه را از گرد و غبار پاک کنیم. در محیط خانه آلاینده‌ها گوناگونی وجود دارد. علاوه بر آلاینده‌هایی مانند مونوکسید کربن که از خارج محیط خانه وارد آن می‌شوند، آلاینده‌ها و ذرات معلق ناشی از مو و شوره سر حیوانات خانگی، دود ناشی از پخت و پز، گرد و خاک، فرمالدهید و ترکیبات آلی فرّار مانند عطر و بو نیز ممکن است در هوای خانه انتشار یابند و باعث ابتلای افراد به آلرژی شوند.برخی از عوامل آلرژی‌ زا مانند گرد و خاک بر روی سطوح مختلف قرار می‌گیرند که باید پاک شوند. همچنین ممکن است آلاینده‌هایی از فضای برون وارد خانه شوند بنابراین باید پنجره‌ها را به گونه‌ای تنظیم کرد که از ورود این آلاینده‌ها جلوگیری شود. دیوار و کف حمام، سرویس بهداشتی و آشپزخانه را باید ضدعفونی کرد. شستن فرش و موکت نیز باعث می‌شود تا ذرات ریز موجود در پرزهای آن‌ها از بین برود. همچنین شستن و ضدعفونی کردن دست‌ها نیز توصیه می‌شود.

درمان گیاهی آلرژی بینی

نوشیدن دمنوش‌های گیاهی خانگی و مصرف ادویه‌ها و گیاهان دارویی نیز می‌تواند تا حد زیادی از احتمال ابتلا به آلرژی جلوگیری کند. مصرف این گیاهان باعث کاهش مخاط و خالی شدن سینوس‌ها می‌شود و برای درمان آرژی و حساسیت بسیار موثر است.بابونه یکی از گیاهانی است که خاصیت ضد حساسیت دارد و برای دل درد، نفخ شکم و دستگاه گوارش بسیار مفید است. همچنین باعث تعادل در کارکرد کبد و مزاج می‌شود.چای سبز نیز به دلیل وجود ویتامین ث در آن باعث تقویت و متعادل کردن سیستم ایمنی بدن می‌شود. علاوه بر این باعث تسکین علائم و درمان آلرژی می‌شود و خاصیت آرامبخشی دارد.دارچین، زردچوبه و بادرنجوبه نیز از جمله گیاهانی هستند که به عنوان مسکن سیسم عصبی بدن عمل می‌کنند و علائم حساسیت و آلرژی را تسکین می‌دهند.

درمان آلرژی بینی

مطالب مرتبط :

علت و درمان آلرژی بینی و گلو در کودکان و نوزادان و طب سنتی

همه چیز در مورد آلرژی و بارداری به همراه روش های درمان

روش هایی برای کنترل و درمان آلرژی فصلی با طب سنتی

بررسی علائم آلرژی و راههایی برای کنترل آلرژی

درمان و علائم آلرژی چشمی و تاری دید در کودکان در طب سنتی

  • واحد رجبی