درمان آپنه خواب در کودکان

آپنه خواب ،آپنه خواب در کودکان،آپنه خواب درمان،آپنه خواب مرکزی،آپنه خواب یعنی چه،آپنه خواب و درمان آن،آپنه خواب نوزاد،آپنه خواب طب سنتی،آپنه خواب دلیل،علت آپنه خواب،درمان آپنه خواب در کودکان،علائم آپنه خواب در کودکان،علت آپنه خواب در کودکان،آپنه خواب کودکان،روش درمان آپنه خواب در کودکان،آپنه خواب درمان دارد،درمان آپنه خواب مرکزی،درمان آپنه خواب چیست

آپنه خواب

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد آپنه خواب و علائم و درمان آن صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.آپنه ی خواب یک نوع اختلال خواب جدی است و هنگامی رخ می دهد که تنفس آن شخص در حین خواب منقطع می شود. کسانی که آپنه ی خواب آنها درمان نشده است ممکن است به صورت مکرر تنفس آنها در حین خواب قطع شود، گاهی اوقات حتی ممکن است به صد مرتبه نیز برسد. این به این معنی است که مغز و سایر اجزای بدن اکسیژن کافی دریافت نمی کنند.

آپنه خواب چیست

وقفهٔ تنفسی درخواب یا قطع تنفس در خواب’ یا آپنه خواب (Sleep apnea) یک اختلال است که باعث توقف تنفس برای مدت کوتاهی در طول خواب می‌شود. این دوره‌ها به آپنه (apneas) نامیده می‌شود. آپنه‌ها «معمولاً» بین ۱۰ تا ۳۰ ثانیه طول خواهند کشید و در موارد شدید، آپنه‌ها می‌توانند صدها بار در هر شب تکرار شوند. شخص با احساس خفگی به دفعات مکرر از خواب می پرد، هر کدام از آنها می‌تواند تا ۲ دقیقه نیز به طول انجامد، خود فرد معمولاً از آنها مطلع نمی‌گردد. آپنه‌ها می‌توانند باعث شوند که فرد نتواند به خوبی در طول شب به خواب رود، و همین امر باعث می‌شود که افراد مبتلا به آپنه خواب در طول روز کمتر به حالت آماده باش قرار گیرند، این می‌تواند به حوادث غیرقابل جبرانی در طول روز منجر شود. افراد مبتلا به آپنه خواب درمان نشده، تا هفت برابر بیشتر از افراد عادی در تصادفات وسایل نقلیه موتوری دخیل می‌باشند. همچنین خطر ابتلاء به فشار خون بالا در افراد مبتلا به آپنه خواب درمان نشده، بیشتر می‌باشد. وقفهٔ تنفسی درخواب به طولانی یا نامنظم شدن فاصله زمانی دم و بازدم گفته می‌شود. این ناهنجاری بخصوص در سالمندان و افراد چاق سبب بروز اختلال جدی در خوابیدن می‌شود. آپنه خواب عبارتست از وقفه تنفس بیش از ۱۰ ثانیه ضمن خواب، سه نوع آپنه تقسیم بندی شده است. آپنه می‌تواند انسدادی باشد یعنی در اثر انسداد در راههای هوایی فوقانی بوجود آید، می‌تواند مرکزی بوده یعنی به علت مشکلات مغزی ایجاد شود و همچنین می‌تواند مختلط باشد.

آشنایی با آپنه خواب

هنگامی که در مورد آپنه خواب فکر می کنید فکر کنید می خواهید غواصی کنید و فقط یک لوله تنفسی دارید. همسرتان می تواند به اعماق اقیانوس برود اما شما باید هر ۳۰ ثانیه برای هوا به سطح آب بروید. فقط شما زیر آب نیستید، خواب هستید و دستگاه تنفس معیوب بدن شماست. آپنه خواب یک اختلال مزمن است که در هنگام خواب باعث مکث در تنفس می شود. دکتر کریس وینتر (نویسنده روش خواب: چرا خواب شما قطع می شود و چطور می توان آن را رفع کرد) می گوید: “مغز شما باید بین تنفس و خواب تصمیم گیری کند.” اگر آپنه خواب دارید، تنفس شما صدها بار در طول شب متوقف شود بنابراین رسیدن به وضعیت خواب عمیق را دشوار می کند. حتی ممکن است چند بار بیدار شوید. نتیجه چیست؟ شما خواب کافی نخواهید داشت یا حداقل خواب خوب نخواهید داشت. آپنه خواب یک بیماری جدی است و در طول زمان می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سکته مغزی و غیره را افزایش دهد. اما خبر خوب این است که درمان هایی نیز موجود است. در اینجا، نه چیز که باید درباره آپنه خواب بدانید ذکر شده است.

انواع آپنه خواب

آپنه ی انسدادی خواب (OSA) : این نوع آپنه رایج تر از نوع دوم است و ناشی از انسداد راه تنفسی است. این نوع آپنه وقتی ایجاد می شود که بافت نرم پشت گلو در طول خواب می افتد. آپنه ی خواب مرکزی: بر خلاف OSA، در این نوع آپنه، راه تنفسی بسته نمی شود اما به علت بی ثباتی در مرکز کنترل تنفسی، مغز نمی تواند به ماهیچه ها علامت بدهد که تنفس کنند. سندرم آپنه ی خواب مختلط: این نوع آپنه وقتی ایجاد می شود که یک شخص هم آپنه ی خواب انسدادی و هم آپنه خواب مرکزی را داشته باشد.

آپنه خواب و چاقی

در حالی که آپنه مرکزی خواب ممکن است به علت مشکلات پزشکی (مانند اختلالات قلب) و داروهای خاص (مانند opioids) اتفاق بیفتد، آپنه انسدادی خواب اغلب بر روی افرادی که اضافه وزن دارند، تاثیر می گذارد. در واقع، با توجه به بررسی های موسسه ملی قلب ، ریه و خون، نیمی از افراد مبتلا به OSA دارای اضافه وزن هستند. بعضی از کارشناسان معتقدند افرادی که اضافه وزن دارند بافت اضافی در ناحیه دهان و گلو دارند که راه تنفسی را مسدود می کند. اگرچه تمام افراد مبتلا به آپنه خواب اضافه وزن ندارند، اما از دست دادن وزن اضافی علائم را کاهش می دهد. عوامل دیگری که ممکن است خطر ابتلا به آپنه انسداد خواب را افزایش بدهند عبارتند از: داشتن لوزه های بزرگ و یا راه تنفسی باریک، داشتن یک عضو خانواده با آپنه خواب، سیگار کشیدن، مصرف الکل و گرفتگی بینی.

نشانه های آپنه خواب

علائم آپنه انسدادی خواب شامل خواب آلودگی بیش از حد در طول ساعات بیداری است همچنین خروپف با صدای بلند علامت دیگری از آن است، و شریک بستر شما ممکن است برای اولین بار متوجه این مشکل شود سردرد در صبح و خشکی دهان نیز می‌تواند یکی از علائم باشد چاقی نیز در افراد مبتلا به آپنه خواب رایج می‌باشد، اما همه این افراد مبتلا به آپنه خواب، اضافه وزن ندارند. سرجمع و به طور خلاصه خشکی دهان و گلو هنگام برخاستن از خواب، خستگی و خواب آلودگی در طی روز، سردرد هنگام برخاستن از خواب، تغییر در خلق، کاهش میل جنسی، اشکال در تمرکز و یادگیری، تحریک پذیری، کاهش توان یادگیری، تغییر شخصیت، احساس خستگی و افسردگی در طی روز، خرخر با صدای بلند، خواب شبانه‌ای که باعث تجدید قوا نشود، سوزش سر دل، تعریق شدید هنگام خواب، تکرار ادرار در شب، افزایش سریع وزن و بی خوابی از علایم آن است.

علائم آپنه خواب

خرپف بلند، که معمولا بیشتر در آپنه ی خواب انسدادی رخ می دهد

تنفس منقطع در طول خواب که شخص دیگری شاهد آن است

از خواب پریدن همراه با تنگی نفس، که به احتمال زیاد نشان دهنده ی آپنه ی خواب مرکزی است

بیدار شدن همراه با خشکی دهان و گلو درد

سردرد صبحگاهی

بی خوابی

پر خوابی در طول روز گلو درد

نداشتن تمرکز

بد خلقی

تشخیص آپنه خواب

انجام یک معاینه فیزیکی برای تشخیص آپنه خواب لازم می‌باشد، پزشک شما برای تشخیص داخل دهان و گلو شما را بازدید می‌کند. خروپف یا احساس بیش از حد خواب آلودگی در طول روز. مطالعه خواب برای تأیید تشخیص نیاز می‌باشد؛ مطالعات خواب باید به طور سنتی در یک مرکز خواب در شب انجام گیرد، اما با این حال، تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که برای تشخیص و مطالعات خواب گاهی اوقات در خانه نیز با استفاده از بعضی تجهیزات انجام پذیر می‌باشد. در مراکز خواب، سنسورهایی بر روی انگشت، پوست سر و قفسه سینه قرار می‌گیرد که هر کدام از آنها وظایفی به عهده دارند که به شرح زیر می‌باشد: حسگرهایی که بر روی پوست سر قرار می‌گیرد امواج مغزی را برای اندازه‌گیری اینکه چه مدت طول می‌کشد تا بیمار به خواب رود، و چه مدت طول می‌کشد تا وارد مراحل مختلف خواب شود و اغلب چگونه در طول شب از خواب بیدار می‌شود را شناسایی می‌کند. حسگری که در انگشت قرار می‌گیرد سطح اکسیژن در خون را اندازه‌گیری می‌کند. حسگرهایی که بر روی قفسه سینه قرار گرفته، نرخ ضربان قلب و تنفس ثبت می‌کند، و همچنین اینکه چگونه باعث قطع تنفس در بیمار می‌شود را بررسی می‌کند. همچنین حسگری که در داخل سوراخ‌های بینی قرار می‌گیرد فقط برای اندازه‌گیری جریان هوا می‌باشد.

تشخیص آپنه خواب در منزل

یک بار مجبورید یک شب ناراحت کننده در آزمایشگاه بخوابید در حالی که سیم و مانیتور به شما وصل است تا به تشخیص دقیق آپنه ی خواب بپردازد. در حال حاضر، بسیاری از افراد می توانند این تشخیص را در منزل داشته باشند. پس از یک معاینه فیزیکی، پزشک مانیتور قابل حمل که بر روی صفحه آن وضعیت خواب، مانند میزان ضربان قلب و حرکت سینه دیده می شود را توصیه می کند. همچنین خوب است یک دفتر داشته باشید و در آن به مدت چند هفته زمان خوابیدن و بیدار شدن خود را بنویسید. دکتر وینتر می گوید: ضعف این روش این است که فقط در صورتی که آپنه خواب داشته باشید تشخیص می دهد و سایر بیماری های مربوط به خواب را تشخیص نمی دهد. اگر آپنه خواب نداشته باشید، باید به آزمایشگاه خواب مراجعه کنید و با متخصص خواب برای یافتن مشکل صحبت کنید.

دلایل آپنه ی خواب انسدادی

آپنه خواب انسدادی زمانی رخ می دهد که ماهیچه های پشت گلوی شما شل شده باشد. این ماهیچه ها از کام نرم، بافت مثلثی شکلی که از این کام نرم آویزان است (زبان کوچک)، لوزه ها، دیوارهای جانبی گلو و زبان حمایت می کند. هنگامی که ماهچه ها شل می شوند، راه تنفسی شما در حین تنفس باریک یا بسته می شود و شما نمی توانید اکسیژن کافی دریافت کنید. این ممکن است باعث شود سطح اکسیژن خون شما پایین بیاید.مغز شما این ناتوانی در تنفس را حس می کند و شما را برای یک مدت کوتاه بیدار می کند که بتوانید راه تنفسی خود را باز کنید. گاهی اوقات این بیدار شدن آنقدر کوتاه است که ممکن است شما اصلا آن را به خاطر نیاورید.ممکن است در خواب از شما صدای خرپف کردن، خفگی یا نفس نفس زدن شنیده شود. این الگو می تواند ۵-۳۰ مرتبه در ساعت در طول شب تکرار شود. این اختلالات، توانایی شما برای رسیدن به فاز مطلوب و عمیق خواب را از بین می برد و احتمالا باعث می شود شما در طول روز و ساعات بیداری احساس خواب آلودگی و خستگی داشته باشید. کسانی که به آپنه ی خواب مبتلا هستند ممکن خودشان متوجه نشوند که خواب آن ها مکررا قطع می شود. در واقع بعضی از افرادی که به این نوع آپنه خواب مبتلا هستند ممکن است تصور کنند که تمام شب را خوب خوابیده اند.

آپنه خواب مرکزی

آپنه خواب مرکزی (CSA) زمانی رخ می‌دهد که مغز به طور موقت نتواند سیگنال‌های عضلات مسئول کنترل تنفس را ارائه دهد. بر خلاف آپنه انسدادی خواب که می‌تواند به عنوان یک مشکل مکانی شناخته شود آپنه خواب مرکزی بیشتر یک مشکل ارتباطی است. آپنه خواب مرکزی نیز به اندازه آپنه انسدادی خواب رایج است. برخی برآوردها ادعا می‌کنند که تقریبا ۲۰٪ موارد آپنه خواب در CSA، وجود دارد اما بسیاری دیگر معتقدند که این درصد بسیار پایین‌تر است. آپنه خواب مرکزی اغلب به علت مشکلات پزشکی و شرایطی است که بر مغز اثر می‌گذارد. این علل مختلف اغلب منجر به نشانه‌های مختلف و انواع مختلف آپنه خواب مرکزی می‌شوند.

دلایل آپنه خواب مرکزی

آپنه خواب مرکزی از آپنه خواب انسدادی کمتر رایج است و زمانی اتفاق می افتد که مغز شما نمی تواند سیگنال ها را به ماهیچه های تنفسی انتقال شود. این به این معنی است که برای یک مدت کوتاه هیج تلاشی برای نفس کشیدن نمی کنید. شما ممکن است به خاطر تنگی نفس بیدار شوید یا برای اینکه خوابتان ببرد و خوابتان عمیق شود خیلی تقلا کنید.

علائم آپنه خواب مرکزی

توقف تنفس یا تنفس نامنظم در طول خواب

ضعف نفس که باعث بیداری می‌شود

خواب آلودگی بیش از حد در روز

خستگی مزمن

سردرد صبحگاهی

ضعف / بی خواب خواب

دشواری تمرکز

تغییرات خلق و خوی

خروپف

درمان آپنه خواب مرکزی

درمان شرایط موجود که سبب ایجاد CSA می‌شود، اغلب اولین نکته در گزینه‌های درمان این اختلال است. درمان با فشار پیوندی مثبت هوایی(CPAP): همانند OSA، یکی از اولین گزینه‌های درمان برای CSA، استفاده از درمان CPAP است. دستگاه CPAP شامل یک ماسک تنفسی است که بیماران مبتلا به آپنه خواب در هنگام خواب می‌پوشند. فشار هوا به اندازه کافی مستقل از طریق ماسک به مسیرهای هوایی بیمار تحویل داده می‌شود تا بافت‌هایی که در غیر این صورت سقوط می‌کنند (و باعث توقف تنفس و خروپف) از بستن در طول خواب شود. دستگاه CPAP در درمان آپنه خواب موثر است اما این اختلال را درمان نمی‌کند. اگر شما با استفاده از دستگاه CPAP آپنه خود را متوقف کنید، آپنه خواب شما ممکن است باز گردد. فشار هوایی مثبت(BPAP): فشار مثبت Bilevel به CPAP شبیه است، بجز اینکه دستگاه BPAP میزان هوا را که با توجه به اینکه آیا بیمار دم یا بازدم را تنظیم می‌کند، فشار دستگاه را تنظیم می‌کند. در طول استنشاق، یک سنسور الکترونیکی به BPAP می‌گوید که هوا را چگونه از طریق ماسک برای رفع انسداد فشرده کند. هنگامی‌که بازدم از بدن خارج می‌شود، فشار هوا کاهش می‌یابد. این کاهش برای افراد مبتلا به آپنه انسدادی مفید است که مدت زمان بیکاری در برابر فشار ثابت دستگاه CPAP تنفس می‌کنند. تهویه مطبوع سروو(ASV): دستگاه تهویه سازنده Adaptive-Servo دستگاه تنفسی را کنترل می‌کند و جریان هوا را به طور مناسب از طریق ماسک تنظیم می‌کند تا مطابقت کند چگونه بطور طبیعی و بطور معمول تنفس انجام می‌شود. این تنظیم می‌تواند به سرعت به محض اینکه ASV تشخیص دهد که بیمار صحیح تنفس نمی‌کند اعمال شود (همانطور که در مورد آپنه خواب مرکزی وجود دارد، زمانی که مغز سیگنال تنفس را به بدن نمی‌دهد). هنگامی‌که بیمار پس از رفع انسداد و یا پس از اینکه بیمار به یک الگوی تنفسی طبیعی باز می‌گردد، ASV دوباره فشار را تنظیم می‌کند. داروها: بعضی از داروها مانند استازولامید (Diamox) یا تئوفیلین (Theo-24، Theochron) برای تحریک تنفس در افراد مبتلا به آپنه خواب مرکزی استفاده شده‌اند. داروهای تجویز شده ممکن است در حالی تجویز شوند که فشار تزریقی مثبت موثر نیست.

خطرات اپنه خواب

پر فشاری خون، سکته مغزی، نارسایی و حمله قلبی، بینظمى ضربان قلب، ناتوانی جنسی، کاهش کارایی و بازدهی فرد در امور تحصیلی و شغلی، افزایش ریسک ابتلاء به دیابت تیپ دو، افزایش بروز اختلال بیش فعالی و کم‌توجهی در کودکان، کاهش کیفیت خواب فرد و احساس خستگی و خواب آلودگی شدید در طی روز، کاهش سطح اکسیژن خون که منجر به فعالیت بیشتر قلب و افزایش فشار خون و همچنین بزرگ شدن قلب می‌شود.

رابطه آپنه خواب و خرخر کردن

هر چند که خروپف یکی از علائم آپنه خواب است، ولی تفاوت زیادی بین این دو مشکل وجود دارد. افراد مبتلا به آپنه خواب ، بیش از 400 بار در طی خواب شب دچار قطع و وصل شدن تنفس می شوند. در آپنه خواب ، نفس فرد برای مدت 10 تا 30 ثانیه قطع می شود و هنگام وصل شدن تنفس، فرد خروپف می کند. این قطع و وصل شدن نفس باعث می شود فرد مبتلا از خواب بپرد، لذا در طی روز دچار خستگی و خواب آلودگی می شود.

خطر آپنه خواب در کمین چه کسانی است

مردان. مردان دو برابر بیشتر از زنان در معرض خطر آپنه ی خواب هستند

افرادی که اضافه وزن دارند

افرادی که سنشان بالای ۴۰ سال است

کسانی که سایز محیط گردنشان بزرگ است (۱۷ اینچ یا بیشتر در مردان و ۱۶ اینچ یا بیشتر در زنان)

کسانی که لوزه ی بزرگ، زبان بزرگ یا استخوان فک کوچکی دارند

کسانی که راه تنفسی آن ها باریک است

کسانی که سابقه ی خانوادگی آپنه ی خواب دارند

کسانی که الکل، آرام و بخش و مسکن مصرف می کنند. این مواد ماهیچه های حلق را شل می کند

کسانی که دچار رفلاکس معده به مری هستند

کسانی که سیگار می کشند. سیگاری های سه برابر بیشتر از افراد دیگر در معرض خطر آپنه خواب هستند

کسانی که دچار بیماری های قلبی هستند بیشتر در معرض آپنه ی خواب مرکزی قرار دارند

کسانی که در گذشته دچار سکته شده بودند بیشتر در معرض خطر آپنه خواب مرکزی هستند

کسانی که دچار انسداد بینی به علت انحراف بینی، آلرژی یا سینوزیت هستند

رابطه آپنه خواب و سن

اگرچه این اختلال خواب بعد از سن چهل سالگی بیشتر دیده می شود، ولی می تواند در هر سنی بروز کند. اگر دچار چاقی باشید و یا مرد باشید و یا نژاد آمریکایی آفریقایی داشته باشید، بیشتر احتمال دارد دچار آپنه خواب انسدادی شوید. همچنین این اختلال در افراد یک خانواده بیشتر دیده می شود و زمینه خانوادگی در ابتلای به آن موثر است.

پیشگری از آپنه خواب

شما می‌توانید با حفظ وزن مناسب به پیشگیری از آپنه انسدادی خواب برآیید. برای کاهش علائم آپنه خواب، از مصرف الکل و آرام بخشها اجتناب کنید.

آپنه خواب در کودکان

 آپنه خواب انسدادی در کودکان شایع است و یک کودک از هر 10 کودک را مبتلا می کند. در بیشتر موارد، علائم آپنه خواب در کودکان خفیف است و سرانجام کودک از این مشکل رها می شود. اما برخی کودکان مبتلا به آپنه خواب انسدادی، دچار مشکلات رفتاری و پزشکی خطرناک می شوند.

عوارض آپنه خواب

افزایش فشار خون

سکته

نارسایی قلبی، ضربان قلب نا منظم و حملات قلبی

دیابت

افسردگی

سر درد

تشدید ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) ( اختلال کمبود توجه بیش فعالی )

آپنه خواب و طاق باز خوابیدن

بله . از دیگر عوامل تاثیرگذار در تشدید و بروز آپنه خواب ، باید به نحوه خوابیدن بخصوص خوابیدن طاقباز یا همان خوابیدن به پشت اشاره کرد که معمولا باعث تشدید خروپف و قطع تنفس می شود. اگر فرد به پهلو بخوابد، تا حدی مشکلش کمتر خواهدشد و در مواردی که مشکل خفیف باشد، به پهلو خوابیدن می تواند درمان هم محسوب شود.سکته-بد خوابی

روشهایی ساده برای کاهش آپنه خواب

چند راهکار ساده برای اینکه وقفهٔ تنفسی را کاهش دهید: حتماً به پهلو بخوابید. وقتی در جای خواب خود قرارگرفتید دقیقاً قبل از به خواب رفتن چندبار آب دهان خود را فروببرید (قورت دهید) آب دهان موقع خواب در بعضی افراد در پشت حنجره جمع و مانع تنفس می‌گردد. ستون فقرات خود را از اولین مهره گردن تا انتهای کمر (درست قبل ازمهره‌های دنبالچه) در یک خط مستقیم قراردهید. انحنای ستون فقرات مخصوصاً مهره‌های گردن باعث باریکترشدن مجرای تنفس شده و اثر عوامل دیگر را در وقفهٔ تنفسی تشدید می‌کند.

درمان آپنه خواب چیست

برای کسانی که آپنه خواب آنها خفیف است ممکن است فقط تغییراتی در سبک زندگی مانند کاهش وزن یا ترک سیگار نیاز باشد. اگر آلرژی داشته باشید دکترتان احتمالا توصیه می کند که آلرژی خود را درمان کنید. اگر این روش ها، علائم و نشانه های شما را بهبود نداد یا اینکه آپنه ی خواب شما متوسط تا شدید بود درمان های دیگری باید به کار گرفته شود.

راهکارهایی برای آپنه خواب

تغییر در شیوه زندگی، کاهش وزن و بهبود عادات غذایی، عدم مصرف آرام بخش، قرص‌های خواب آور و آنتی‌هیستامین‌ها قبل از خواب، عدم مصرف مشروبات الکلی و غذاهای سنگین چهار ساعت قبل از خواب، تنظیم الگوی خواب منظم و سعی شود در هنگام خواب پهلو بخوابید، در هنگام خواب از بالش استفاده نکنید، فعالیت بدنی داشته باشید و ورزش کنید، در منزل از دستگاه‌های مرطوب‌کننده و تصفیه هوا استفاده کنید، از مصرف شیر، کره، پنیر و خامه حداقل دو ساعت قبل از خواب اجتناب کنید، هنگام خواب دقت کنید بدن شما در یک راستا باشد، با دهان نفس نکشید زیرا تنفس دهانی موجب خشک شدن مخاط دهان و گلو و تشدید خرخر می‌شود و در نهایت اینکه از مصرف سیگار اجتناب کنید زیرا دود سیگار موجب تورم راه‌های هوایی خواهد شد. درضمن باید توجه داشت که وقفه تنفسی حین خواب یک حالت تهدید کننده حیات بوده و بایستی فوراً درمان گردد.

درمان خانگی برای آپنه خواب

کاهش وزن

اجتناب از مصرف الکل و قرص خواب

تغییر وضعیت خواب برای بهبود تنفس

ترک سیگار. سیگار می تواند التهاب و تورم را در دستگاه تنفسی فوقانی شما افزایش دهد که این امر می تواند هم خرپف کردن و هم آپنه خواب را بدتر کند

اجتناب از خوابیدن به پشت

مدت زمان درمان آپنه خواب

اینکه چه مدت طول خواهد کشید که آپنه خواب به طول کامل درمان شود به نحوه درمان آن بستگی دارد. به طور کلی، آپنه خواب یک اختلال مزمن می‌باشد، این به این معناست که ممکن است تا پایان عمر با شما همراه باشد. برای افراد مبتلا به آپنه خواب مرکزی، چه مدت این مشکل طول خواهد بستگی به درمان زمینه‌ای برای اختلالات عصبی یا قلبی عروقی دارد.

درمان آپنه خواب به روش CPAP

CPAP (Continuous Positive Airway Pressure) یا فشار مثبت مداوم راه تنفسی، یک نوع درمان است که در آن هنگام خواب یک ماسک بر روی بینی و دهان شما گذاشته می شود. این ماسک به یک ماشین وصل شده است که جریان هوای مداوم را به بینی شما می رساند. این جریان هوا کمک می کند که راه تنفسی باز بماند و تنفس منظم شود. CPAP رایج ترین درمان برای آپنه خواب است. برای فشار مثبت راه تنفسی، سطح B نیز تعریف شده است که به آن BPAP گفته می شود و شبیه CPAP است با این تفاوت که جریان هوا هنگام دم و باز دم تغییر می کند.

درمان آپنه خواب به روش جراحی

اگر شما به انحراف بینی یا لوزه های بزرگ مبتلا هستید یا فک پایین شما کوچک است و این باعث شده گلوی شما کوچک شود ممکن است به جراحی نیاز داشته باشید. رایج ترین انوع جراحی برای درمان آپنه خواب عبارت است از : جراحی بینی: اصلاح مشکلات بینی مانند انحراف سپتوم به وسیله جراحی سپتوپلاستی UPPP (Uvulopalatopharyngoplasty): فرآیندی است که به موجب آن بافت نرم واقع در پشت حلق و کام شما حذف می شود و راه تنفسی در ابتدای گلو عریض تر می شود. جراحی جلو افتادگی فک پایین: جراحی به منظور اصلاح مشکلات خاص صورت یا انسداد گلو که در ایجاد آپنه ی خواب نقش داشته است

درمان آپنه خواب با دستگاه اینسپایر

برای افرادی که استفاده از CPAP برایشان امکان پذیر نیست، یک دستگاه به نام “اینسپایر” که در بدن کاشته می شود در دسترس می باشد. این دستگاه، “تحریک کننده ی دستگاه تنفسی فوقانی” نامیده می شود که شامل ژنراتوری است که پالس های کوچکی تولید می کند و در زیر پوست در بالای سینه جایگذاری می شود. یک سیم که به ریه منتهی می شود، الگوی تنفسی طبیعی بیمار را تشخیص می دهد. یک سیم دیگر که به گردن منتهی می شود، عصب های کنترل کننده ی ماهیچه های راه تنفسی را به صورت خفیف تحریک کرده و آن را باز نگه می دارد. دکتر می تواند به وسیله ی یک ریموت خارجی به این دستگاه برنامه بدهد. همچنین کسی که از اینسپایر استفاده می کند می تواند به وسیله ی یک ریموت آن را قبل از خواب روشن کرده و هنگام بیدار شدن در صبح خاموش کند.

بیشتر بخوانید : خوابیدنبی خوابیکماتعبیر خواب

خواص گیاه آمله مقشر

مواد غذایی حساسیت زا کدامند

بی اشتهایی جوجه عروس هلندی

ریزش مو در مردان جوان

دلیل احساس سوختگی زبان

خواص گیاه امله

مواد غذایی آلرژی زا کدامند

درمان بی اشتهایی کودک زیر یکسال

ریزش مو مردانه در زنان

علت احساس سوختگی در زبان

دانه انار خشک شده

ریزش مو پس از زایمان

بی اشتهایی و حالت تهوع در زنان

درمان سنتی سرفه شدید کودکان

بابونه برای نوزاد

بابونه در شیردهی

طب سنتی و درمان سرفه شدید

بی اشتهایی ناگهانی کودکان

ریزش مو پس از زایمان نی نی سایت

دانه انار در جدول